Hej allihopa! Jag är ny på det här med räkor och akvarium. Jag har ett 30-liters aquael-akvarium med LED-belysning (6W, 8500K) som jag har kört i 3 månader snart och funderar nu på att plantera lite HC. Jag har 10 st blue dream och 5 st crystal reds i akvariet.
Jag har läst lite här och där och det är svårt att få definitiva svar på vissa saker. Hur är det egentligen med HC, är det en krävande växt eller inte? Jag beställde flytande CO2 och växtgödning i samband med att jag beställde HCn. Är det okej för räkorna med flytande CO2 eller är det skadligt för de?
Jag har precis fått upp intresset för plantor och räkor så det skulle vara sjukt tråkigt om man råkade döda allting i tanken.
Tacksam för svar.
Jag har haft HC i samma akvarie som du pratar om men behövde då två st av den sortens led om det är den gamla sorten med led remsa. Den nya har små dioder och är lite starkare. Hade även trycksatt CO2.

Jag tror inte du klarar HC med den belysningen och EC men det är inget att sörja då den i mitt tycke inte är värt besväret med att trimma och hålla på. Glömmer du trimma på några veckor så tappar den fästet och lyfter från botten.
Jag skulle satsat på någon av följande bottentäckare som du kommer klara bättre
Marsilea crenata eller Elocharis sp “mini”
Vad det gäller räkor så är det inga problem med körsbär och amanos iaf. Sen vet jag inte om jag skulle äventyra mer avancerade arter
Skickat från min iPhone med Tapatalk