Hej! Det var dags att registrera sig efter att ha läst och läst.
Dottern (10 år) har haft akvarium sedan förra julen, och det har varit en perfekt början på varje morgon att sitta tillsammans på sängkanten och titta på fiskarna när de äter frukost. Hela dagen blir bättre av en sådan “morgonandakt”.
Samtidigt har jag blivit mer och mer sugen på ett skrivbordsakvarium. Jag jobbar hemifrån och sitter vid datorn nästan hela dagarna, så för ett tag sedan slog jag till på ett Fluval Edge 23l. Det står precis bredvid skärmen. Nu har jag varit lycklig räk-ägare i hela fem dagar. Körsbären Karl-Oskar och Kristina verkar trivas bra. Däremot har jag kanske inte varit så produktiv som jag brukade vara. Det går åt mycket tid att spana efter räkor. Hur kan de bara försvinna i en så liten glaslåda!?! De är ju röda, de borde synas tycker man. De kanske har tagit båten till Amerikat?
Igår kväll kom sonen (14 år) och undrade om inte han också kunde få ha räkor på skrivbordet. Kunde han kanske få en sådan där liten kub på 10-20 liter eller så?
Räkfrossa verkar vara ett smittsamt tillstånd.
He he ,ja det är det och välkommen i gänget
välkomen till forumet
ja det är svårt att inte tycka om dom små roliga räkorna 
välkommen till oss räknördar 
Karl-Oskar dog. Han såg lite konstig ut igår, och idag ligger han i ett mörkt hörn och ser kokt ut medan Kristina smaskar på honom.
Saker jag hunnit lära mig sedan jag köpte räkorna:
- man ska inte köpa fullvuxna räkor, de mår inte bra av att flytta.
- man ska inte köpa fullvuxna räkor, för man vet inte om de är i början eller slutet av sina liv.
- man ska inte köpa några djur innan akvariet stått i evigheter, även om försäljaren säger att det räcker med någon vecka.
- min make hade kanske rätt när han sa att man inte skulle namnge räkorna, för då blir man ännu mer ledsen när de dör.
Saker jag undrar över:
- bör jag fiska ur honom eller låta honom ligga kvar? Jag har ju läst lite överallt att räkorna bara mår bra av att äta upp varandras kvarlevor, men Kristina är bara en enda liten räka, hon kan knappast sätta i sig hela honom innan han dekomposterar.
- bör jag skaffa nya räkor snarast, eller bör jag vänta och se om Kristina klarar sig? Å ena sidan var det ju något som tog kål på Karl-Oskar. Dog han av mitt möjligen för höga pH-värde, eller av hög ålder, eller klarade han inte omställningen? Å andra sidan har jag förstått att räkor är flockdjur (?) och trivs bäst i grupp, och rent själviskt så vore det kul om det rörde sig lite mer i akvariet.
Goda råd välkomnas.