Vi bytte till ett tvåhundra liters för våra små för någon vecka sen. Bottensubstratet är det samma men med nytt grus ovanpå plus lite nya växter.
Allt verkade bra så de fick flytta in i 200L tillsammans med vatten från gamla akvariet så att chocken med flytten inte skulle bli för stor.
Men för någon dag sen så “la sig alla spixis på rygg” dom bara ligger där utan att stänga luckan helt, utan sticker licksom ut lite. Dom flyttar sig inte men rör mundelarna ibland så vi har flyttat dem till ett eget litet i karantän tillsvidare.
Men vad sjutton har hänt?!
Vi har några äldre äppelsnäckor, röda posthorn, physor, ca 40-50 räkor av blandade sorter, 2 khuliålar, 5 galaxy rasboror, två små klogrodor, en eldbukssalamander samt 5 spixi snäckor.
De har gått tillsammans i mer än 2 år nu om man inte räknar lite nytillskott på räkfronten.
jag har ingen aning, men jag tänkte bara fråga om kuhli ålarna äter räklingar.
jag har själv 3 kuhliålar det skulle va trevligt att de dem bland räkorna om de inte åt dem små!
Det kan ha med chock att göra över den nya miljön, det kan ha med den nya sanden att göra eller de nya växterna, jag tror inte att snäckorna har råkat ut för någon smittsam sjukdom utan det har säkert med något av ovanstående att göra.
Så jäkla skumt att det bara är Spixisarna som blivit dåliga
Jag håller ut och ser om de återhämtar sig i karantän.
Albin: Vi har inte sett dem göra det iallafall, dom äter glatt matsmulor och skräp. Den som håller efter räklingarna är salamandern, han har sen i somras totalvägrat allt utom levande mat lol
Kuhlin äter gärna levande små foder om den har möjlighet dom älskar tex enkyträer, det ser ut som om dom äter spagetti från ena änden, så den kan nog helt säkert ta en och annan liten räkling:)