Jag tänkte bygga 8 st akvarium, 82x39x30 cm som ska stå i min akvariehylla som nu består av flera olika akvarium. Vilket inte är så snyggt då jag har det som huvudinredning och ljuskälla i mitt vardagsrum.
Basen på alla akvarium skall vara 82x39x30.
Akvarium 1: 2 stycken ska skiljas av med två skiljeväggar i plexi så det blir 3 st ca 30 liters i varje akvarium. Akvarium 2: 2 stycken kommer skiljas av med fem skiljeväggar i plexi så det blir 6 st ca 15 liters i varje akvarium. Plexiglaset i dessa två kommer att ha små hål i sig så vattnet kan cirkulera mellan “avdelningarna”. Akvarium 3: 2 stycken ska skiljas av med en skiljevägg i plexiglas så det blir 2 st ca 45 liters i varje akvarium. Akvarium 4: 2 stycken ska akvarium som inte kommer att delas av alls.
Anledningen till dessa konstiga avdelningar är att jag i
Akvarium 1: Räkodlingarna.
Akvarium 2: Kampfisk hanarna.
Akvarium 3: Ancistrus odlingarna, och till de stora räkodlingarna.
Akvarium 4: Tillväxtakvarium för Kampfisk bebisarna.
Så till min fråga efter ett en lång början. Mellan väggarna skall vara i plexiglas (varför? tänker mig att det blir hållbarare). Men ska jag ha plexiglas till ytterväggar och botten eller ska jag ta vanligt 5 mm glas?
Vad hade ni gjort?
Var får man tag i Plexiglas och vanligt glas? Gärna från ställen så jag slipper ner i hamnen varje helg för att ha råd till det.
Bara att få tillskuret glas kostar inte så mycket. (om man är beredd på att själv grada av kanterna med ett sandpapper.)
Jag hade byggt det i 5 mm glas (för att jag tror de är hållbarare, och billigare).
Måste väl finnas en lokal glasmästare i Halmstad:lol:
Lycka till och lägg gärna upp bilder på ditt projekt.
Tack för svaren och tipsen, jo visst finns det glasmästare i stan tänkte mer om jag skulle haft plexi om man tog det från nätet. Men det börjar luta mer åt att det blir glas lite lättare att jobba med än med plexi.
Klart de kommer komma upp massa bilder längst vägen när jag väl börjar.
Stor anslutning på filtret? Menar du röret? Det är utblåset
Vattnet sugs in genom svampfiltret och kommer ut ur röret tillsammans med luften från luftpumpen