hej. min mossa verkar inte trivas i ena karet jag har…Vanlig java och x-mas som är i ena räkkaret och den dör bara? Funkar i mitt andra kar och där växer det på…vad gör jag för fel i detta kar? I båda karen går tigrar och bottensubstrat och så är liknande…? Finns det någon gödning eller så man kan använda till räkor som kan hjälpa? Den enda skillnaden är egentligen ljuset, det kar som har problem är mitt biube kar men det är ju automatiska led lampor i det och det är jämn cykel på 8-14 timmars ljus/dag och i det andra där det fungerar är det en lysrörsramp? varför vill den inte?
Enda jag kan tänka mig är att det är för klent ljus.
Om det är för klent så undrar jag varför min mossa växer jättebra även med ledlampor:scratch:
Akvariet jag har är ett sådant : http://www.amazon.co.uk/Reef-BiUbe-Pure-Litre-Light/dp/B0039UYHSO den som är lite bättre på att räkna ut ljus osv får jätte gärna kolla om det är nog, det är ju trotts allt ett system som skall fungera?
Mossa behöver inte stark belysning den växer bra med vanlig akvariebelysning och även ledlampor, nu har jag en massa hornserv som ligger uppe vid ytan och skärmar av en hel del av ledbelysningen men mossan växer på ändå, det måste vara något annat, vad är det för material i det där karet?, det kan kanske ha något med det att göra:)
Kan du inte lägga upp ett fota av ditt eget kar?
Ofta är led väldigt klena i förhållande till storleken på karet när man köper ett färdigt kit.
Ja i och för sej, men då skulle du se mitt 60L kar nu med all hornserv uppe vid ytan det är jäkligt mörkt kan jag tala om, jag har inte tagit bort någon hornserv på länge så hela ytan är täckt med ett tjockt lager, så mina ledlampor räcker inte ner till växterna under, men mossan växer på ändå och så även Cryptocorynen. Jag behöver ta bort en del av hornserven nu men räkorna gillar den de sitter gärna och plockar i stänglarna:D!
Vad jag säger är att mossa inte är särskilt ljuskrävande som andra växter.
Hurra, jag lade in en bild, lite krångligt att lägga in bilder, förstår alla som inte lyckas och klagar på det ![]()
Så ser det ut iaf! och självklart syns inte en endaste räka ![]()
Näää det är inte svårt, det enda är att e inte bilderna inte kan vara hur stora som hellst, men jag lägger inte in bilderna så där som miniatyrer:)
Jag tycker faktiskt att svärdsplantan ser väldigt ljus ut, den ska inte se ut så där, något är deffentivt galet i karet:?
Ger du någon näring till växterna?
nej det gör jag inte fast den är inte riktigt så ljus på riktigt heller, tog en bild nu med mobilkameran så att färgerna är inte desamma som i karet riktigt…men finns det någon slags näring man kan ge om man har räkor :scratch:
Kommer inte ihåg vem det var som ville se hur det såg ut om man blandar vitt grus/sand och shrimpsoil men hoppas att denne ser det nu iaf ![]()
vore dessutom konstigt om det var ljuset då det finns mossa på roten högst upp och det är ju nära ljuset och den är brun också ![]()
Jag tror inte heller det är ljuset, det är något annat som är fel helt klart och det kan mycket väl vara näringsbrist eller i alla fall brist på något ämne. Vet att det ska gå att köra med halva dosen PMDD, men jag gillar inte den näringen, tycker den inte gav något särskilt resultat, men det är jag det så jag hällde ut allt i vasken, nu använder jag Sera florena som jag alltid använt, funkar bättre här.
Vad har du för räkor i karet?
Jag har tigrar, tror du dem skulle överleva…vill inte på något sätt riskera något!
klarar tigrarna järn måntro? ![]()
Är det någon som vet måntro?
Tigrar är lite känsligare än Körsbär men de borde väl klara sej i karet, menar du med växtnäring i så skulle jag köra med halv dos, jag använder Sera Florena och det fungerar bra här i alla fall, ska testa det i mitt kar med låggraderade CR och CB med:D!
Svärdplantor vill väll ha näring har jag för mig… ![]()
Jag brukar hälla i PMDD i räkkaren, iofs en mindre dos än vanligt men har inte sett några dödsfall kopplade till näringen. Växterna växer däremot så det knakar. (OBS att jag bara har ett fåtal tigrar, så det bästa är nog om någon med fler tigrar kan svara på den frågan)
Mossa brukar även växa utan näringstillskott i mina kar.
ja, svärdplantan bryr jag mig inte om, den är sen gammalt bosatt hemma hos mig men just mossan verkar ju vägra i ett utav karen? :S