I was wondering… some sniglar and räkor need bräckvatten/saltvatten to breed or for their larvae.
I just read an article about breeding Caridina gracilirostris and they filled a tank with saltwater in spring, let it stand in the garden where it developed algae, then they put the larvae in. Didn’t feed them anything special, nothing, just let them be. And a couple of weeks later they took out the baby shrimp.
Since I have no experience with salt/bräckvatten though…
Can’t I just take a canister and drive out to the sea and get my water there (salt and bräckvatten) ? Seeing as my Amanos are full of eggs, it feels like a same that they all go to waste. (Oh, and if the hatched amanolarvae then all die, does that effect the water quality in the tank ?)
Jag har funderat på det samma till mina Amano, om inte annat så för att få moget saltvatten att blanda i när jag blandar kranvatten och havssalt till dem. Det tar ju några månader för det att mogna men om man kan använda havsvatten utifrån borde det väl gå fortare???
Enklare att blanda till eget saltvatten. Jag skulle inte riskera att få med sjukdomar/föroreningar från havsvatten. Har också läst om det med att sätta ut ett kar i solen och bara låta det vara. Tror det funkar på Amanos också, men har inte testat. Amanos har hyfsat lång utvecklingstid, tar minst fyra veckor innan de blir räkor. Larverna är så små så att jag inte tror att några dödsfall påverkar vattenkvaliteten nämnvärt. Kommer funka som gödning till algerna. En svag cirkulation kan vara bra.