Bottenmaterial ? allmäna frågor sänka Ph.

Hejsan!

har hållt på med räkor ett tag men aldrig brytt mig om ph då räkorna lever på bra.
dock längesedan jag fick några yngel som överlevde, kanske pga ph eller ingen räkskyddad pump. tänkte nu i alla fall försöka hålla ph mellan 6.3-7 som tydligen är optimalt och försöka odla lite. igår så mätte jag ph i kranen = 7.8 å när jag mätte ph i karet 8.1
misstänker att bottensanden i karet höjjer ph för jag har inte bytt vatten i karet på ca 2 veckor. så nu var tanken, karet är på 40-60 liter och jag har tillgång till aktivt kol gratis, skulle man kunna ha aktivt kol som bottenmaterial i stället för att sätta de som filtermaterial i karet ? jag gjorde ett snabbtest här på jobbet i en glasflaska å ph:n sjönk från 7.8 ner till 6.9 på bara en liten stund.
aktivt kol på botten i akvariet tror jag skulle bli riktigt snyggt sen e ju bara frågan hur länge de är aktivt å om ph kommer sjunka eller om jag måste byta ut allt med jämna mellanrum.

vad tror ni ? några andra bra tips ?
vill helst slippa elektriska pumpar utan bara köra med ett litet luftdrivet filter så att ha tex torv i en pump skulle bli lite svårare.
finns iofs kanske luftdriva filter som man kan lägga torv i också?
hur ofta behöver man byta torven ?

tacksam för svar

Mvh

skippa kolet då det tar upp saker som är “nyttiga”! Köp soil (och mineralplus) istället av ebishop och toppa med torvgranulat (det från eheim sjunker efter ett tag) och använd billifilter! Personligen så tror jag att det är viktigt att ha luftgenomströmning på något sätt!
mvh clas

Jo men soil e ju svindyrt. hade planer på att om de lirar riktigt å blir lite räker att ta mitt 250 liters yngelakvarie å köra de som räkkar. hade blivit noll å ingenting i underhåll också, perfekt för mig som läget är just nu.

En enkel lösning vore väl att tillverka ett eget luftdrivet filter med denna som mall:
http://cgi.ebay.co.uk/IPA-Ceramic-Subme … ltDomain_0

Glasslåda, filtermatta som lock och torv istället för makaroner :slight_smile:

Jag fick köpa Fluval torvgranulat för 25 kr av min lokala försäljare så köpte de, och jag tog även hem lite nylonfilter på 300 micron från jobbet som jag ska göra en kasse av som yngelsäkring samt eventuellt göra en kudde med granulat å lägga i innerfiltret sålänge. Granulatet var även “Koncentrerad” torv så ska testa lite i en hink å se vad som behövs för rätt ph.

I ett kar på 40-60L går det inte åt så mycket soil.
Helt klart värt pengarna om du frågar mig. :slight_smile:
Ett gäng alkottar och några mandel eller ekblad i karet
hjälper ner ph oxå.
Räkorna gillar att äta av bladen med, så det blir två flugor i en smäll.
Aktivt kol skulle jag inte rekomendera.

Nä de lutar lite åt soil faktiskt, mätte ph nu ikväll innan jag la i torven å då var ph 8.5 i karet : :shock: nu är de nere på 8.1 efter ca 1 dl torv å 2 timmar.
ska ta å kontrollera ph testern på jobbet imorgon också för säkerhetskull.

dessutom tappar väl de aktiva kolet effekt efter ca 1-3 månader…
inget vidare alltså…
(gammal tråd i know… )