Hej,
Har haft akvarium i 45 år, och har haft typ allt utom saltvatten eller räkor.
Tänkte starta med räkor nu. Jag har ett 60 liters “aquael” med två olika lysrör varav ett för växter, köpt hos akvarielagret (inte långt ifrån där jag bor).
Jag är tacksam för alla tips på hur jag ska gå tillväga för att lyckas med min nya hobby och få mina nya vänner att trivas.
Jag är ganska ny i räk-hobbyn jag också och kan därmed inte bidra med mycket alls, men en sak har jag lärt mig i sommar: Crystal red-räkor gillar INTE 33 grader varmt vatten. Så var det när jag kom hem efter knappt två veckors semester då det typ alla dagar var 30-35 grader ute. Alla var döda och helt försvunna. De hade inte krupit ur, för de kan de inte. De hade dött och snäckorna hade käkat upp precis allt efter dem. Jag har ett litet 30-liters kar och ett 180 L. Båda hade 33 grader. I det lilla hade jag bara Crystal red, i det stora har jag Amano- och körsbärsräkor. De klarade sig dock utmärkt och körsbären hade dessutom förökat sig…! Vill dock INTE rekommendera den tempen oavsett. De vill ha svalare, ofta runt 24-25.