Blue Pearl

Handelsnamn: Blue Pearl
Latinska namn: Neocaridina cf. zhangjiajiensis var. blue
Storlek: Ca 2.5 cm
Ursprung: Kina
Temperatur: 15-28C
pH: 6,0-8,0
gH: 1-30
Beskrivning: Blue Pearl är en framodlad färgvariation av den vilda Neocaridina cf. zhangjiajiensis. Färgen varierar mycket efter humör, färg på grusen, vilket foder de får, men också gener spelar in. Honor är generellt mycket blåare än hanar. Några har föreslagit att den istället för Blue Pearl borde kallas för ”Ice Blue Shrimp” på grund av dess ljusa färg, den har exempelvis inte “Blue Tigers” kraftigt blåa färg. Något att tänka på om man vill få fram den blå färgen så mycket som möjligt är att välja en svart eller väldigt mörk grus, räkorna färgar ut betydligt bättre då.

Bakgrund: Blue Pearl räkan är nära besläktad med White Pearl räkan. Både Blue Pearl och White Pearl odlades fram av tysken Ulf Gottshalk. Blue Pearl odlades fram långsamt under lång tid för att åstadkomma den blåa färgen.

Fortplantning: Blue Pearl kräver i princip samma förutsättningar som Red Cherry och är nästan lika lätta att föröka så länge vattenkvaliteen upprätthålles. För att undvika korsningar och fula hybrider ska Blue Pearl odlas för sig själva utan några andra ”Neocaridina” räkor.
Tänk på att räkor med specifik färgsättning är framodlade till att bara alstra sin egen färg, om man korsar dem med andra gener så faller hela syftet med specifik färgsättning.

Utseende: Några Blue Pearl kan uppvisa små röda prickar längs hela kroppen. Detta kan vara att den blå färgningen inte är helt framavlat och att det röda från urspungsräkan finns kvar. Röda prickar betyder inte att den är en hybrid.

Matning: Matning sker bäst en gång om dagen och bara med den mängd som räkorna kan äta upp inom 2-3 timmar. Det är varken bra att mata för mycket eller att ha mat liggandes för länge. Övermatning är en känd dödsorsak och kan dessutom orsaka problem med vattenkvaliteen. Räkor är asätare i vilt tillstånd och inte vana vid att få mat regelbundet. Att inte mata på ett par dagar är ingen som helst fara för dem, tvärtom kan det vara ett bra tillfälle för räkorna att ”rensa upp” och rengöra sitt vatten.

Könsbestämma: Att könsbestämma Blue Pearl är lika lätt som Red Cherry, Crystal räkor osv. Äggen är nästan alltid brungröna. Hanen är mindre, inte så blå i sin färgning och har en rak linje undertill. Honan är lättare att identifiera eftersom den är större, har en starkare blå färg samt att den är ”kurvig” undertill.

Mycket bra text och så vackra varelser!!! :!:

Jag håller med föregående :smiley: !! Mycket vacker räka och bra skrivet :smiley: !!!

Men är de verkligen sååå blå? Antingen är stenen nästan blå eller så är bilden lätt manipulerad? Hafaktor i ett kar med svart sten om de blir så blåa!

De är så blå, stenen är svart.
Föräldrarna till de här räkorna ser du under “hem” här på sidan om du scrollar ner till blå pärlor.
De här räkorna är väldigt fotovänliga, med macroobjektiv så ser de väldigt fina ut, i verkligheten upplever man inte den blå färgen lika intensiv, i vilket fall som helst är det en väldigt rolig och intressant räka.

Imponerande!

Jaha, dom såg mer ut som jag föreställt mig Blue Pearl, men kan som du säger tänka mig att de är härliga att leka med med macroglugg :slight_smile:

[QUOTE=;][/QUOTE]
Är det ovanligt att de har orange ögon?

[QUOTE=;][/QUOTE]
vad ska jag mata dom med har svart grus i akvariumet men dom har inte mycket till blå färg mer transparent aktiga… mvh Johan

Om de är nyinköpta kommer det att ta ett tag innan de får färg! Någon speciell kost låter jag någon annan uttala sig om :wink:

okej jag har typ haft dom i någon månad och går med cr har redan fått rom och hittade larver idag :wink:

[QUOTE=;][/QUOTE]
Men räkorna på bilden har ju en parasit under huvudskölden. Ser ni det inte?
Prickarna/strecken på sidorna om huvudet. På räkan i mitten, längst upp och längst upp till höger ser man det tydligt.