Blivande äppelsnäcksägare - allmänna frågor

Början

Allt började med fyra små minigrodor i ett större terrarium. Grodorna var den självklara fascinationen till dess att jag började få upp ögonen för den stora snäckan som vandrade omkring så friskt i den dominanta utbredda vattendelen. Jag kan inte riktigt säga varför, det blev att jag fängslades vid den lilla krabaten och började följa denna istället för grodorna så snart snäckan befann sig inom synhåll. Helt sonika kom tanken om dessa snäckor finns i andra färger. Efter det följde många långa och intressanta konversationer med min sambo (djurexperten av oss) och nu sitter jag här med planer i rullning.

Förberedelse

Det är min sambo som är den djurkunniga av oss och har erfarenhet genom hela livet inom det mesta som har med akvarium och sällskapsdjur att göra. Det är naturligtvis hon som kommer garantera äppelsnäckornas välbefinnande till en början medan jag successivt lär mig allt som erfordras samt en hel del utöver! Även om hon alltid finns tillhands att fråga är jag även intresserad av att finna lärdom på egen hand. Dessutom finns det alltid människor som kan mer än en själv inom de flesta områden. Därav min vistelse här samt denna tråd.

Kommande vecka skall vi hämta hem ett 112-liters akvarium som skall förberedas, köras igång och, i slutet av januari, bli hem till två Jade och två lilarandiga äppelsnäckor. Att uppnå optimala vattenvärden kommer sambon få instruera mig till och med ett rekommenderat behov av ~10 liter per snäcka så bör akvariet räcka till för fyra - fem startsnäckor. Luftspalt, skuggrik inredning, kalciumrikt vatten och ovassa pinaler hör till den grundläggande info jag kontinuerligt lär mig. Så jag ligger rejält fastrotad i startgroparna än så länge.

Börjarfunderingar

A) Något jag önskar få mer koll på är vilka alternativ till bottenmaterial/substrat (sand, grus etc) som är de absolut bästa för äppelsnäckor? Om någon kan ge rekommenderade alternativ så kan jag, utifrån dem, besluta vilket jag tycker ser bäst ut - utan att kompromissa snäckornas hälsa. Självklart letar jag runt men har ännu ej funnit någon faktisk lista på detta.

B) På ett fåtal sajter har jag läst om alternativet att använda kalkkross för snäckorna och deras skals välbefinnande. Kalkkrosset skall finnas att införskaffa i närmsta välsorterade djurbutik. Kan någon säga något mer som kan specificera detta ämne lite mer? Har detta kalkkross något speciellt namn jag kan söka vidare info via? Sedan vet jag om andra vanliga alternativ som krossade äggskal, kalksköldpaddor, broccoli m.m. Men just detta butiksbefintliga kalkkross vill jag gärna läsa mer om.

C) Vad jag förstått är det litet av en balansgång när det kommer till vattenvärmen för äppelsnäckor. Lägre temperaturer (19 - 20 grader) gör att äppelsnäckan blir mer stillsam och gräver ned sig men kan leva desto längre. Högre temperatur ger piggare snäckor men sänker därmed dess åldersspann. Enligt denna sida rekommenderas en temperatur på 24 - 25 grader. För mig låter detta rimligt med tanke på gränsvärdena 18 - 28 grader. Vet ni något bättre om vattenvärmen så får ni gärna skriva en rad!

D) Slutligen funderar jag på om det är några särskilda växtsorter som äppelsnäckor trivs extra bra med i akvariet? Finns det någon växt som passar bättre i startskede, som hjälper till med några värden, ger bättre näring eller förutsättningar för snäckorna eller annat positivt?

Utöver detta får ni mycket gärna dela med er av tips och råd, om allt mellan himmel och jord (som har med äppelsnäckor samt dess skötsel att göra)! Som nykomling och vetgirig är jag mycket tacksam för allt jag kan lära!

Tack för er läsning!

Hej Swesent :slight_smile: Jag har haft mina äppelsnäckor på både grus och Coop x-tra kattsand. I kattsanden som är lättare och finare kan de gräva lättare vilket är både positivt (ibland vill de gräva ner sig, letar mat) och negativt (gräver upp växter).

Sen ger jag mina kokta mortlade äggskal i en liten kopp, det gillar de verkligen, kalksköldpadda, broccoli, morötter…lite allt möjligt äter de :slight_smile: Flytväxten andmat köper jag billigt på Tradera ibland och det äter de stora snäckorna i rasande fart :slight_smile:

Mina har jag i ett akvarium där tempen ligger på 26-28 grader och de har lagt ägg flera gånger.

Lycka till!

//Kristina