Åh gud vilka fina räkor!
Jag har tagit det lugnt i införskaffandet av räkor, men hela tiden tänkt köpa av dig.
Nu kommer jag nog skynda mindre långsamt
Åh, säger jag bara!
Efter att inte haft räkor (inga kar alls igång faktiskt) sen 2010 blev jag förra veckan sugen på att starta igen.
Och så ser man det här!!!
Ack ja… Det tar ett par veckor innan jag fått igång ett kar såpass att det går att stoppa räkor i det.
Och då är väl dom här borta
Vad tror du händer om man helt enkelt bara låter alla de där färgerna gå ihop i ett par generationer till?
Blir det bara pannkaka eller ännu fler färger?
Måste ju säga att det var just färgmixen tillsammans som var himla fränt!
ok… låter lite konstigt i min mening… hur tar man fram nya sorter egentligen… neocaridina härstammar från en sort från början och finns nu en lång rad med sorter som härstammar från just en räka… lika dant med alla varianter av crystals, guppy hundar mm. snart kanske tant kerstin vaknar upp o så har hennes chihuahua tik fött vargar under natten;)
Nya sorter av Neocaridina avlas fram under många generationer, just genom att noga urvalsodla dem på färgen. Ett lysande exempel är tex Sakuran som ju egentligen är en vanlig körsbärsräka som odlats länge och där man hela tiden plockat bort dåligt utfärgade räkor.
Den svarta körsbärsräkan finns naturligt i ett fåtal bäckar/gölar i Kina och har nu hittat hit till Europa vilket är kul.
Jag själv har tex vid några enstaka tillfällen hittat riktigt blå körsbärsräkor bland mina vanliga Sakura. De fick genst byta burk till en egen
Tyvärr har de inte varit fertila.
När det gäller Caridina tex är det något helt annat att korsa de olika färgerna med varandra. Men det får jag ta i en separat artikel känns det som.
det som är kul med denna korsning är att det har uppstått fler sorter med varje generation.
Är inne på fjärde generationen av ungdjur just nu och dem fortsätter att ge många trevliga varianter:)
För den som är sugen på att renodla en eller flera av de varianter som uppstått vid denna korsning så finns det
nog väldigt god möjlighet att få fram en egen stabil neocaridina sort;)
alla dessa varianter har också varit fertila.
skall uppdatera vid kommande generationer.
Numera finns det ju alla färgar/varianter som man kan tänka sig…
Snacka om beslutsångest för nya räk-köpare.
Kul du är så öppen med vad du blandar… fast det är ni ju några som gör (bl.a JenL o en dansk kille glömt namnet)
Njut solen mvh Pia
Just “vildkorsningar” kan ge mycket fina resultat dessutom får man oftast mycket bra och tåliga djur
pga den ökade heterozygotin.
Renodlade stammar blir klenare än originalen. Variationen förloras pga för litet antal avelsdjur.
Jag tänker prova den här “stammen”.
Du får hitta på ett namn på den!
sitter fortfarande och suger på vad man ska kalla denna mix:)
den har en otrolig mångfald och nästan ingen är den andra lik till 100%.
dina växer på bra och är.väl inom ett par veckor redo att flytta.
Rensar man bort vildfärgade om man får några, så borde det ju minska risken för att man får flera vildfärgade. Vore trevligt med en stamm som ger olka färger varje kull, inte bara en färg, ungefär som en frisk stamm guppys