Belysning till akvarium och andra frågor

Hej!

Tänkte starta mitt akvarium på 112L med växter och guppy.

Jag undrar vilken typ av belysning som är bäst till ett växtakvarium? Har plats för två 60cm rör på 18/20W. Just nu kör jag på Sylvania Daylightstar på 5000K. Har läst mig till att 6500K är det som är mest rekommenderat till växter och fastnade då på Life-Glo.

Har också tänkt mig att satsa på andra algätare än ancistrus med tanke på att dom gärna äter upp växterna. Så vilken typ av annan algätare kan man satsa på? Kan det räcka med en grupp räkor och lite snäckor eller borde man satsa på någon fisk också?

Tack på förhand!

Ett stim med Otocinclus, räkor och lite snäckor.

Tack för svar!

Du har ingen aning om vilka lysrör som är bäst till ett växtakvarium? :slight_smile:

Angående snäckor finns där någon snäcka som är bra på att hålla akvariet rent men som inte förökar sig i så stora mängder? Har haft posthornssnäckor som jag gillade men de förökade sig väldigt fort.

Jag kan inte så mycket om belysning tyvärr. Jag har bytt ut samtliga mina T8 och T5 lysrör mot LED. Kör Sera i ett stort kar och aqualighter till räkbaljorna, som jag tycker fungerar bra. Det är en investering men jag tycker det är absolut värt pengarna. Säker på att det finns en del trådar här eller på plantswap om belysning. Ang snäckor så finns det ju även Helena snäckor. Vet inte hur dom är i ett växtkar men det kan säkert någon annan “belysa” om oss.

Tack för svar!

Har Helena snäckor i ett annat akvarium och de äter inte växter av det jag märkt. De äter väl mer andra snäckor vilket kan vara bra att ha om man även kör posthornssnäckor för de äter alger men förökar sig snabbt. Angående LED så hade det varit skoj att testa ett sådant men det kostar också en del.

Ang snäckor, så förökar de sig mer om det finns god tillgång på mat… det är tyvärr oftast så att vi övermatar våra kar… o då är snäckorna så att de förökar sig i takt med maten…
Otocinclus är verkligen en fin fisk… har själv Sewillia o de äter oxå alger, fast nog inte lika mycket som otosen…
Ljus… har ingen aning… frågar efter plant-ljusrör när jag handlar =) , där är det massor av gamla trådar att läsa…

Finns många snäckor av bla släktet Clithon som lever i sötvatten, men som förökar sej i saltvatten.

Thaifighter

https://se.images.search.yahoo.com/yhs/search?p=clithon&fr=yhs-avant-fh_avant&fr2=piv-web&hsimp=yhs-fh_avant&hspart=avant&nost=1&tab=organic&ri=140

Biltema har ett 18W T8 lysrör med 6500K för 24,90:- http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Lysror/T8-2000022707/ Billigare än så kommer du inte undan.

Jag har själv ett sånt över en del av mitt 540 liters. Dock ligger min belysningspunkt på Fredskallor som “växer upp” ur akvariet. Fredskallorna växer riktigt fint måste jag säga. Dess blad är frodigt gröna och jag måste beskära dem då och då för att de inte ska skugga hur mycket som helst.
Hur det lyser som huvudbelysning till växterna i akvariet har jag inte testat än. Men för 25 kronor kan du ju testa och se vilket resultat du får. Personligen tror jag att det funkar bra då det är ett kallvitt ljus.
Mvh-
Gordini

Jo det kanske det är men de förökade sig något enormt oavsett hur man gjorde kändes det som. Ja Otocinclus känns som ett riktigt bra alternativ till algätare. Har försökt komma fram till vilka lysrör man ska köra på men det är så mycket att välja på och det finns inget rör som verkar vara bäst för ett växtakvarium.

Såg riktigt trevliga ut! Var kan man skaffa sådana?

Tack för tipset! Känns helt klart värt att prova med tanke på det låga priset om man jämför med andra lysrör som är avsedda för akvarium. De du länkade till ska vara på 6500K och som jag läst ska det vara riktigt bra för växterna.