Behöver hjälp med kopplings storlek till duschen!

Hejsan!

så typiskt, köpte hem en aquatic nature osmos anläggning från en privat person, och fick hem den idag,och inser att två av kopplingarna är sönder…så omdet är nån som vet var man kan få tag på sådana kopplingar får gärna höra av sig :slight_smile:

och sen märker jag att den kopplingen jag fick till som ska kopplas till duschen inte passade… och behöver därför hjälp med vilken storlek jag ska beställa och var ifrån kan man få tag på det?

alltså en koppling från duschen till osmosen som ska gå igen om en standard tjocklek till osmosen.
har mätt med en skift nyckel den nuvarande kopplingen till duschslangen oden visar på 21 mm tror jag om jag ser rätt…

tacksam för svar ni som kan rör :slight_smile:

Mvh Micke

Nu har jag aldrig mätt i badrummet i mm men jag har iaf ½".

Hur har du kollat upp det anette :slight_smile: hur mätte du? :slight_smile:

och brukar vanlig tjocklek på tex luftslang vara på 1/4 ? :slight_smile:

Jag gick till Clas Ohlson och köpte denna produkt (½ -¾ )
http://www.clasohlson.com/se/Slangkopplingar/31-1948

Det jag behövde var metalldelen (omkopplare ¾ till ½ med invändig och utvändig gänga), som passar perfekt till min osmos kopplingen.

19:- och standard mått för duschblandare är ½ tum. Är du minsta osäker, ta med osmoskopplingen till butiken så hjälper personalen dig.

tack för tipset Dinux! men menar du att denna koppling kan man koppla vanlig sån smal slang till osmosen sen? eller hur kopplade du med denna munstycke med slang till din osmos? :slight_smile:

Mvh Micke

Oftast är det 1/2" (tum) på dusch och andra inomhuskranar. Kallas R15 rörgänga. Sen varierar det invändigt eller utvändigt gängat beroende på tillverkare. Finns på rör avd. i alla välsorterade byggvaruhus, VVS-butiker och även Jula eller Biltema.

Osmos adapter jag fick hade 3/4" invändig vilket är vanligast, så en 3/4" invändig till 1/2" utvändig el. invändig adapter är vad du söker.
Är osmos adapter av plast rekommenderar jag att du skaffar en metall då de slits ned snabbt om man skruvar på/av den ofta.

Slangarna på osmos anläggningen är 6mm tryckslang.

Och så finns det smarta saker jag bara sett på ebay

Edit
Bättre mått på dessa!
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Anschlussadapter+für+den+Wasserhahn&_sacat=0

Tack så mkt för hjälpen! synd att sidan är på tyska :stuck_out_tongue: men jag tror jag är med nu :slight_smile:

men så kom jag på att jag bor över min hyresvärds företag som håller på med just VVS…smart man är…ibalnd är det framför näsan på en men man missar det ändå!

men jag tackar så hjärtligt för hjäpen!

Mvh Micke