Hej!
Kort fråga, tyvärr lite dåliga mätresultat då jag mäter med sticka än så länge men men…
När jag tillsätter gh+ i akvariumet så verkar GH-nivån sjunka stadigt med tiden. Dvs mäter jag med stickan så att jag har mellan 6 och 10 i GH och väntar en vecka så har det sjunkit under 6. Är detta normalt? Kan ju tänka mig att det sjunker med tiden men efter några mätningar så känns det som att det sjunker väl mycket väl snabbt.
Om det inte är normalt, vad kan påverka att det sjunker? Det är ett 80 liter med ett stim rasborah, 2 halvstora ancistrus, ancistrusyngel, blue jelly som ynglar av sig som bara den samt en del snäckor (äppelsnäckor (2 stora och ett gäng småttingar) malajer osv).
Bee Shrimp Mineral GH+ saltet är utvecklat så att du får GH 5-6 och KH 0 i ditt akvarium när du blandar det med osmosvatten. Saltet är inte tänkt för att höjer GH-värdet över GH 6.
Tackar ödmjukast, det bör förklara vad det beror på. blir att skaffa bättre utrusning efterhand med. 
Det du behöver tänka på är TDS egentligen och därför bör du skaffa dig en sådan. Jag har aldrig brytt mig om att kolla GH så länge som jag har ett önskat TDS värde.
TDS mätare hittar du billigt på e-bay =)
Jag skulle verkligen rekomendera att kolla GH värde då och då. Alla konduktivitetsmätare börjar visa fel efter ett tag och kalibrering ska göras med jämna mellanrum, vilket är riktigt lätt att glömma som jag vet av egen erfarenhet. Så ett enkelt dropptest för att se att inte mätaren börjat balla ur är ett enkelt sätt att säkerställa att nivåerna inte blir snedvridna i burkarna.
Detta gäller verkligen billiga ebay mätare.
Ha det gott.
Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2