hur länge håller soil??
eller kan man ha samma i år efter år
kanske är detta dum fråga…
ju mer soil i karet desto lägr ph har jag fattat det rätt då???
hur länge håller soil??
eller kan man ha samma i år efter år
kanske är detta dum fråga…
ju mer soil i karet desto lägr ph har jag fattat det rätt då???
Någonstans mellan 1-2år! Sedan behöver du skölja av den då det förmodligen samlats mycket mulm och det gillar inte räkorna riktigt (CR/CB).
Tror dock att du kan använda soilen så länge det är soil! När den börjar trilla sönder så går det ju inte att skölja den!
mvh clas
och ja. desto mer soil desto lägre ph :thumbs:
Nej du får inte lägre ph desto mer soil du har…
Däremot så får du stabilare värde.
saxat från ebishop. * Stabiliserar pH på cirka 6,3 till 6,8 för idealiska förhållanden till räkor (beroende på ursprungsvatten)
Har du mycket soil får du uträknat stabilt värde på 6.3 desto mer soil desto stabilare värde:)
fel där majki… det du skriver är beräknat på hur du följer anvisningarna om hur mycke soil per storlek på kar. alltså, mindre soil högre ph… som i mina kar tex. jag har kranvatten på 7.5 ungefär. men har grus i först å sen ett lager med soil på det. mitt ph i kar ligger på 6.7-7 just för att jag har mindre soil än beräkningen på påsen…
Nej du får inte mindre ph desto mer soil du har…
Vet folk som har MYCKET soil i 200-300 liters kar… mycket mer än rek… då skulle dom alltså ha minus i ph…
Du får ett stabilt ph värde … inte mindre desto mer du har.
Följer du den exakta beräkningen så får du mellan 6.3-6.8 har du mindre än beräkningen så får du självklart högre ph…
Men om du har MER än beräkningen så får du inte mindre ph för det…
Och jag själv med. jag har 7 liter i 30 liters kar då skulle jag alltså ha mycket mindre ph än 6 och det har jag inte… däremot så har jag ett stabilare värde på 6
syftade ju inte på MER än beräkningen… hade ju vart fullkomligt menlöst att ha lägre än 6.3 i ph i ett räkkar ![]()
precis:P Man kan ha "för lite " soil men man kan inte ha “för mycket” ![]()
Men då är vi överens hehe
yes :thumbs: