Atyopsis moluccensis med "klåda" som slutat filtrera.

Nu behöver jag räkhjälp!

Bakgrunden:
Jag har i dagarna flyttat om bland akvarierna, gjort om dem och flyttat djur. Detta har resulterat i att en Atyopsis moluccensis (filtrerarräka) verkar må lite risigt. Den flyttades från det akvarium (som tömdes) där den tidigare gått med bra resultat. Vatten från det gamla akvariet fylldes i ett nytt, mindre akvarium (34 liter till skillnad från 54) tillsammans med en mindre mängd (ca. 10 l) kranvatten. Filtret är nytt. Ingen inkoppning skedde. I detta nya akvarium finns två red moor-rötter (en som länge varit i det gamla akvariet och en nyinköpt som blötlagts och sköljts, men ej skrubbats), en (nyinköpt och noga sköljd) cryptocoryne samt en mossvägg bestående av ett galvaniserat metallnät från Granngården (som enligt försäljarens uppgift ej skall kunna avge något i vattnet) och javamossa.

Symptomen:

• Filtrerarräkan har sedan dess (5 dagar i skrivande stund) aldrig filtrerat.
  • Den är aktiv som den brukar vara, sitter på ett ställe en stund för att sedan flytta sig en bit.
  • Den är blekare i färgen än vanligt.
  • Märkligast av allt är nog att den med sina bakben gnider sig under magen och på sidorna, precis som om den har klåda.

Jag får dåliga vibbar av detta, då räkan mig veterligen inte fått sig ett ordentligt skrovmål på flera dagar, samt detta med klådan som nästan oroar mig mest. Vad kan detta vara?
Någonstans i mitt bakhuvud ringer en varningsklocka för kombinationen räka och metall, men jag vet inte om det bara är något jag fått för mig. Min andra fundering är om det helt enkelt är den något brutala flytten som påverkar räkan, men kan detta verkligen sitta i fem dagar efteråt?

Ett alternativ som finns är att flytta räkan till det gamla akvariet där den gick förut. Detta är dock också omgjort och i princip nystartat, med kranvatten om än med det inkörda filtret. Dessutom finns där inget metallnät. Frågan blir alltså om detta beror på metallnätet (i vilket fall räkan flyttas, och koppas in ordentligt, omedelbums) eller om det är en reaktion på flytten (i vilket fall ännu en flytt ter sig rätt idiotiskt).

Här är en länk till en bild av akvariet som räkan nu går i:
http://s1338.beta.photobucket.com/user/SyreenExcel/media/Lilla%20akvariet/DSC00969_zps52a05f98.jpg.html?sort=3&o=0

Snälla, hjälp en räka i nöd!

Galvanisering innebär förenklat att man lägger ett tunt lager med zink på stål eller järn för att skydda stålet/järnet mot rost. Det är inte avsett för att klara att ligga i vatten, det kommer att avge zink i vattnet. Hur mycket zink räkor tål kan jag inte svara på men jag skulle inte chansa, om man inte byter mycket vatten ofta så tycker jag att nivåerna borde bli för höga med tiden. Det låter dock konstigt att det skulle ske så fort, om gallret bara hade varit i någon dag innan den slutade äta.

Du har inget gammalt filter du kan krama ur i det nya karet för att få igång filterbakterierna snabbare? Jag har ingen koll på filterräkor så förhoppningsvis kan någon annan ge dig lite mer information.

Tack för svar! Jag hade ingen riktig koll på vad galvanisering innebar. Lite trist då att försäljaren av nätet försäkrade att det inte skulle avge något i vattnet, trots att jag specifikt berättade att nätet skulle vara helt nedsänkt :confused:
Att byta mycket vatten ofta, hur mycket är det i ett 34 liters? :wink: Tänkte byta runt en tredjedel/vecka, är det för lite för att kunna hålla “galvaniseringsutfällningen” i vattnet på en godtagbar nivå?

Jag skulle nog kunna skrapa fram lite gammalt filtergojs för att påskynda processen.

Gallret hade inte ens varit i i någon dag, snarare några timmar. Så det var det jag också tyckte var märkligt om det skulle ha med gallret att göra; att räkan reagerade på en gång. Frågan kvarstår ju dock hur jag skall göra, flytta räkan eller låta den vara ifred. Hoppas att fler kan ta sig tiden att klura på detta!

Räkor + metall = idioti?
Eller till och med galvansierad metall + akvarium = idioti? o.O