Lite uppdatering ang att skicka räkor och lite om DOA.
Du kan se sidan på http://www.redbee.se/content.php?16-Att-skicka-räkor-i-Sverige
Bra och tydligt skrivet!
Kalas! :thumbs:
Nu skulle t.o.m. jag kunna skicka räkor ![]()
Denna text behövs verkligen! Jättebra iniativ!
Dock vill jag ursäkta om jag är lite näsvis och petig. När du skriver “använd alltid breathingbags” undrar jag varför?, “skvalp i perflaska stressar räkorna mer” hur vet du det? referera gärna (räkor gillar ju även kraftig cirkulation och syresättning), “vi rekomenderar inte att använda pet” jag undrar vilka vi är?
Ursäkta än en gång för att jag är petig. Men du anses att vara vår räkguru här på forumet (med all rätt), därmed ställs det höga förväntningar och de flesta tar dig på orden. Är det åsikter och tankar som skrivs tycker jag att det är bra med en förtydling, annars referara gärna till egna erfarenheter, undersökningar eller annat…
Det kan nämligen låta en smula nådlåtande till de som använder sig av pet och vise versa. Jag blir gärna överbevisad, men mina erfarenheter har gjort att jag hellre använder mig av pet då jag hittills aldrig haft dödsfall med dessa, dock har det hänt med packetering av breathingbags precis som ovan (paketet punkterats). Och jag föredrar precis som du och alla andra, levande och pigga räkor!
Tack för en annars bra och behövlig text!
Tack Janne
För den finna artikel.
Hoppas att många kommer ha nytta av den.
Verkligt bra artikel, men jag får ändå trycka på att det med att skicka levande djur per post är olagligt. Det finns anledningar till det också, och en del vettiga sådana. Just räkor verkar funka hyfsat att skicka, men kan man sända dem via bussgods och bra packade så är det verklig bonus.
Posten gillar inte heller blöta paket, så se verkligen till att det inte kan hända något med påsarna. Själv har jag skickat (jo, jag är lite olaglig…) räkor med både breathingbags och i pet-flaska. Pet funkar bra om man häller i vatten så att det blir luftbubblor i packmaterialet samt fyller flaskan i princip ända upp (i mitt exempel handlar det om Sulawesi). Så lite luft som möjligt som kan åka runt i transport verkar vara grejen.
Men återigen - per post är olagligt. I frigolitbox via bussgods är det ok, såvitt jag förstår.
Hilsen,
/P
Jag vet att det finns de som skickar med petflaskor och lyckas!
Efter den här senaste incidenten med döda räkor tyckte bla Jag, Johnny och Arek
att det skulle behövas lite riktlinjer om hur man skickar på bästa sätt och även lite ang DOA.
Jag bygger mina erfarenheter dels från utländska räkforum där den här frågan diskuterades flitigt förr (innan breathingbagen slog igenom)
men även äldre inlägg här på sidan från bedrövade räkköpare som fått döda räkor i sina petflaskor.
Det kan ju inte heller vara en tillfällighet att alla stora räksäljare/ grossister i Asien skickar i Breathingbags och inte i pet.
Vi kan bara gissa oss till vad räkorna tycker om att åka än det ena och än det andra. Alla skickar på sitt sätt och förhoppningsvis med sunt förnuft.
Jag hoppas ni som skickar vare sig det är i pet eller bb står bakom DOA ansvaret med.
P.s ang vem “vi” är så menade jag mig och Johnny!
en kanon artikel Janne…en eloge till dig.! ![]()
Jag vet att det finns de som skickar med petflaskor och lyckas!
Efter den här senaste incidenten med döda räkor tyckte bla Jag, Johnny och Arek
att det skulle behövas lite riktlinjer om hur man skickar på bästa sätt och även lite ang DOA.
Jag bygger mina erfarenheter dels från utländska räkforum där den här frågan diskuterades flitigt förr (innan breathingbagen slog igenom)
men även äldre inlägg här på sidan från bedrövade räkköpare som fått döda räkor i sina petflaskor.
Det kan ju inte heller vara en tillfällighet att alla stora räksäljare/ grossister i Asien skickar i Breathingbags och inte i pet.
Vi kan bara gissa oss till vad räkorna tycker om att åka än det ena och än det andra. Alla skickar på sitt sätt och förhoppningsvis med sunt förnuft.
Jag hoppas ni som skickar vare sig det är i pet eller bb står bakom DOA ansvaret med.
P.s ang vem “vi” är så menade jag mig och Johnny![/quote:36y73s3t]
Tack för förtydlingen!
Bra skrivet
:tummenupp:
Kanonbra artikel, hjälper nog många att våga skicka. ![]()
Tack alla ![]()
Bra lesestoff… Din rekekompis Tommy fra Norge
Trevligt skriven! Christin
Jättebra artikel!!! Jag har bara en undran: hur kan en breathingbag funka om den är instängd i frigolit? Är inte hela idén att det ska finnas luft runt den? Eller räcker den luft som blir bland de tillknölade tidningarna?
Det räcker fint med den luften som finns i lådan, det är därför viktigt att ha tidningspapper runt påsen så den inte ligger mot frigoliten.
Jättebra förklarat
!!!
Och när man lindrar den runt med nåt så får det inte bli helt slutet,
det måste vara öppet på två sidor
rigtig god artikel, og godt skrevet.