Att skicka räkor i Sverige

Att skicka räkor med post

[b]Tittar man i Asien och USA så skickas det ofta räkor med post just för att marknaden av privatodlade räkor är ganska stor där. Eller varför inte kolla lite närmare. I Tyskland finns det massor med webbutiker som säljer räkor. Även många privatodlare erbjuder att skicka runt om i Europa.

I och med att räkor är en ganska ny hobby i Sverige så är utbudet inte så stort bland butikerna än vad gäller nya räksorter och högre graderade räkor.

Posten i Sverige tillåter inte att man skickar levande djur!
Då det ändå förekommer att man skickar räkor/snäckor till varandra vill vi här ge en del råd om hur det görs på rätt sätt för att djuren ska må bra under hela transporten.

Om de skickas på rätt sätt så klarar i princip alla sorters sötvattensräkor det utan problem.
Räkor är betydligt mindre känsliga för transporter än tex akvariefisk.

Här följer några råd om hur man går tillväga.[/b]

[b]Skicka aldrig fullvuxna räkor då de är betydligt känsligare för transporter och nya vattenvärden. Dessutom är det inte så lätt att veta hur lång livslängd räkan har kvar då de flesta sorter inte blir mer än 12-18 månader.
Den perfekta storleken att skicka räkor är när de nått en ålder på ca 2-3 månader och är runt 8 mm- 15 mm, då är de tillräckligt stora för att man skall kunna skilja ut bra exemplar med de rätta färgerna. Dock kan det vara svårt att könsbestämma dem i den här storleken.
Max antal i en breathingbag är ca 20 st.
Mata inte räkorna på 12 timmar innan de skickas. Detta för att minimera risken för försämrad vattenkvalitet.

Använd vatten som räkorna är vana vid (alltså inte utblandat med kranvatten eller annat akvarievatten), har du fler akvarier så skicka räkor från samma tank i samma påse. Blanda heller aldrig flera räksorter i samma breathingbag.

Man kan tillverka egna fraktlådor. Enklast är att köpa hem 3 cm tjocka frigolitskivor från valfritt byggvaruhus och små lådor av wellpapp (finns i bokhandeln och affärer som säljer kontorsmaterial, tex kontorex). Skär helt enkelt ut 6 st bitar av frigoliten för att sedan klä in insidan av lådan, 4 st väggar och 2 st till tak och golv. Om man vill kan man även limma vid skarvarna med antingen epoxylim eller silikon utifall att det skulle börja läcka ut vatten från transportpåsarna.[/b]

[b] Skicka alltid dina räkor i så kallade ”breathingbags” med ca 2 dl vatten, när de försluts skall det inte finnas någon luft i påsen (som är det normala när man skickar fisk i vanlig plastpåse), detta för att minimera skvalp i påsen. Breathingbags är som namnet antyder gjorda för att släppa in syre i påsen och de är mycket hållbara och effektiva. Glöm inte dubbla knutar eller knut + gummiband. De här påsarna finns att köpa här Ebishop

Ha alltid någonting som räkorna kan ”sitta på”. Mossa är väldigt bra att använda, dels för att de har något att sysselsätta sig med då de är naturligt för dem att leta mat på mossan, och dels för att den fungerar som skydd åt räkorna. Att mottagaren dessutom får en tuss mossa att odla vidare på är en extra bonus.
Finns ingen mossa att tillgå går det även att använda annan akvarieväxt eller en bit filtermatta/skumgummi.

När påsen läggs ner i papplådan så omsluter man med tidningspapper runt om den för att få det hela att ligga så fixerat som möjligt och för att inte en ev heatpack ska ligga direkt mot påsen.

Skicka alltid räkorna i isolerade lådor. Då behålls akvarievattnet vid sin naturliga temperatur så länge som möjligt. På sommaren för att hålla värmen ute och på vintern för att hålla kylan ute.

Skicka alltid räkorna i början på veckan för att de inte skall riskera att bli liggandes på något postkontor över helgen då det inte är någon utdelning.

Vid temperaturer under 0 grader så är det säkrast att skicka med en så kallad heatpack i lådan, tänk bara på att det även kan bli för varmt med. Ett tips är att göra ett tiotal hål i locket på isoleringen (se bild) och lägga heatpacken mellan isoleringen och papplocket . Heatpack kan beställas här Coolstuff

Kontrollera hur dags tömning är på postkontoret och fånga, packa och posta dina räkor så nära inpå tömning som möjligt.

Meddela också alltid den som skall ta emot räkorna att du skickat och att han/hon skall försöka ta emot dem så tidigt på dagen som möjligt. Om personen bor i hus kan det hända att försändelsen läggs ute i brevlådan och vintertid blir det onödigt många timmar i kylan.

Skall du skicka Sulawesi räkor så gör det aldrig vintertid och alltid med heatpack även sommartid, de här räkorna vill gärna ha en vattentemperatur på 30 grader.

Sätt gärna så kallade ”AKTAS” eller ”ÖMTÅLIGT” klistermärken på minst ett par olika sidor på försändelsen.

Vi rekommenderar inte att man skickar räkor i så kallade “petflaskor” även om vissa gör det med lyckat resultat.
För att det skall lyckas bör man ha ca 75% vatten i flaskan vilket innebär att vattnet kommer skvalpa runt en hel del under transporten. Det här stressar räkorna betydligt mer än då de åker med i en breathingbag utan ”skvalp”.
Risken finns dessutom att syret tar slut i petflaska.
Även det tidigare innehållet från petflaskan tex läsk (hur lite det än är och hur noga den än är sköljd) riskerar att påverka räkorna negativt.
[/b]

Dead on arrival (DOA)

[b]Information till den som hämtar ut sina räkor på posten eller från postlådan.

Vet du att det skall skickas räkor till dig så hämta hem dem så fort som möjligt, speciellt viktigt om du bor i hus och du får räkorna direkt i lådan.
Öppna lådan och kolla så att räkorna lever och rör sig. Om du ser döda räkor, fotografera påsen innan du öppnar den.
Öppna påsen och lägg över räkorna i en större burk med samma vatten.
Mät temperaturen, är vattnet mycket kallt kan vissa räkor gå in i en dvala och ligga till synes döda. De kan piggna till igen när tempen går upp.
Kontrollera gärna pH-värdet i vattnet som räkorna kommit med.
Det ger en liten aning om vad räkorna är vana vid för vattenvärden.
Har du döda räkor så ta ut dem och lägg på tex en bit papper, fotografera igen och maila bilderna till säljaren.

Det är nu mycket viktigt att “koppa” in räkorna. Under ca 1-2 timmar tillsätter du ett par matskedar av ditt eget akvarievatten var 5:e min (info om hur du förbereder ditt akvarium inför nya räkor kommer i en separat artikel). Ett enklare sätt är att ha en bit syreslang med en klämma på mellan bägarna och ha dem på olika höjd så det bildas en hävert. Du droppar i ditt nya akvarievattnet i det som räkorna är vana vid under ett par timmar.

[/b]
Ersättning vid döda räkor

[b]Ibland går det tyvärr fel på ett eller annat sätt, då är det bra att vara överens innan om vad som gäller.
Många skickar med ca 20% fler räkor än det som beställts för att täcka upp något eventuellt dödsfall under leverans.
Skulle säljaren inte skicka med bonusräkor eller om det dött fler än de som skickats med som bonus, är policyn att säljaren ersätter med nya räkor eller pengarna tillbaks för de döda.
Portokostnaden för den nya leveransen brukar köparen stå för.

Det här är bara rekommendationer och du som köpare bör kontrollera hur säljaren skött sig tidigare. När du fått räkor skickade till dig så lämna gärna ett omdöme på räkorna, leverans, packning och dylikt.[/b]

Lite uppdatering ang att skicka räkor och lite om DOA.

Bra och tydligt skrivet!

Kalas! :thumbs:
Nu skulle t.o.m. jag kunna skicka räkor :wink:

Denna text behövs verkligen! Jättebra iniativ!

Dock vill jag ursäkta om jag är lite näsvis och petig. När du skriver “använd alltid breathingbags” undrar jag varför?, “skvalp i perflaska stressar räkorna mer” hur vet du det? referera gärna (räkor gillar ju även kraftig cirkulation och syresättning), “vi rekomenderar inte att använda pet” jag undrar vilka vi är?

Ursäkta än en gång för att jag är petig. Men du anses att vara vår räkguru här på forumet (med all rätt), därmed ställs det höga förväntningar och de flesta tar dig på orden. Är det åsikter och tankar som skrivs tycker jag att det är bra med en förtydling, annars referara gärna till egna erfarenheter, undersökningar eller annat…
Det kan nämligen låta en smula nådlåtande till de som använder sig av pet och vise versa. Jag blir gärna överbevisad, men mina erfarenheter har gjort att jag hellre använder mig av pet då jag hittills aldrig haft dödsfall med dessa, dock har det hänt med packetering av breathingbags precis som ovan (paketet punkterats). Och jag föredrar precis som du och alla andra, levande och pigga räkor!

Tack för en annars bra och behövlig text!

Tack Janne
För den finna artikel.
Hoppas att många kommer ha nytta av den.

Verkligt bra artikel, men jag får ändå trycka på att det med att skicka levande djur per post är olagligt. Det finns anledningar till det också, och en del vettiga sådana. Just räkor verkar funka hyfsat att skicka, men kan man sända dem via bussgods och bra packade så är det verklig bonus.

Posten gillar inte heller blöta paket, så se verkligen till att det inte kan hända något med påsarna. Själv har jag skickat (jo, jag är lite olaglig…) räkor med både breathingbags och i pet-flaska. Pet funkar bra om man häller i vatten så att det blir luftbubblor i packmaterialet samt fyller flaskan i princip ända upp (i mitt exempel handlar det om Sulawesi). Så lite luft som möjligt som kan åka runt i transport verkar vara grejen.

Men återigen - per post är olagligt. I frigolitbox via bussgods är det ok, såvitt jag förstår.

Hilsen,

/P

Jag vet att det finns de som skickar med petflaskor och lyckas!

Efter den här senaste incidenten med döda räkor tyckte bla Jag, Johnny och Arek
att det skulle behövas lite riktlinjer om hur man skickar på bästa sätt och även lite ang DOA.
Jag bygger mina erfarenheter dels från utländska räkforum där den här frågan diskuterades flitigt förr (innan breathingbagen slog igenom)
men även äldre inlägg här på sidan från bedrövade räkköpare som fått döda räkor i sina petflaskor.
Det kan ju inte heller vara en tillfällighet att alla stora räksäljare/ grossister i Asien skickar i Breathingbags och inte i pet.

Vi kan bara gissa oss till vad räkorna tycker om att åka än det ena och än det andra. Alla skickar på sitt sätt och förhoppningsvis med sunt förnuft.
Jag hoppas ni som skickar vare sig det är i pet eller bb står bakom DOA ansvaret med.

P.s ang vem “vi” är så menade jag mig och Johnny!

en kanon artikel Janne…en eloge till dig.! :smiley:

Jag vet att det finns de som skickar med petflaskor och lyckas!

Efter den här senaste incidenten med döda räkor tyckte bla Jag, Johnny och Arek
att det skulle behövas lite riktlinjer om hur man skickar på bästa sätt och även lite ang DOA.
Jag bygger mina erfarenheter dels från utländska räkforum där den här frågan diskuterades flitigt förr (innan breathingbagen slog igenom)
men även äldre inlägg här på sidan från bedrövade räkköpare som fått döda räkor i sina petflaskor.
Det kan ju inte heller vara en tillfällighet att alla stora räksäljare/ grossister i Asien skickar i Breathingbags och inte i pet.

Vi kan bara gissa oss till vad räkorna tycker om att åka än det ena och än det andra. Alla skickar på sitt sätt och förhoppningsvis med sunt förnuft.
Jag hoppas ni som skickar vare sig det är i pet eller bb står bakom DOA ansvaret med.

P.s ang vem “vi” är så menade jag mig och Johnny![/quote:36y73s3t]

Tack för förtydlingen!

Bra skrivet :wink: :tummenupp:

Kanonbra artikel, hjälper nog många att våga skicka. :slight_smile:

Tack alla :slight_smile:

Bra lesestoff… Din rekekompis Tommy fra Norge

Trevligt skriven! Christin

Jättebra artikel!!! Jag har bara en undran: hur kan en breathingbag funka om den är instängd i frigolit? Är inte hela idén att det ska finnas luft runt den? Eller räcker den luft som blir bland de tillknölade tidningarna?

Det räcker fint med den luften som finns i lådan, det är därför viktigt att ha tidningspapper runt påsen så den inte ligger mot frigoliten.

Jättebra förklarat :smiley: :smiley: :smiley: !!!

Och när man lindrar den runt med nåt så får det inte bli helt slutet,
det måste vara öppet på två sidor

rigtig god artikel, og godt skrevet.