Att analysera vatten

Vad har ni andra för erfarenhet av olika testmetoder för vattenvärden?

Vad tycker ni fungerar bra?

Vad är rimligt prisvärt? Var handlar ni?

Undrar oxå:oops::oops:

Jag använder både dropptest och stickor:) tycker stickorna är bäst då du får fram massa olika värden gh kh osv. Och använder dropptest för att ha extra koll på ph värdet!:slight_smile:

Jag använder inte teststickor då dom kan ara missvisande, använder bara dropptest och jag brukar använda JBL som finns i de flästa zooafärer för en rätt billig peng:D!!

Jag använder stickor samt inköpt en ph mätare på clas olsson den är ganska bra . Jag var på vattenverket och testade mot deras stora anläggning döm om min förvåning den slo bara 0.1 enhet fel.

Vad får man betalaför en sån då?

Adam: Kalibrerar man den mot två punkter eller en?

Man ska bli bra nördig innan man har nåt egentligt behov att testa massa saker.

Som grund rekommenderar jag pH test, KH test och kanske GH test - dropptester.

pH för att få veta exempelvis vilka räkor som passar ens vatten i akvariet, testa akvarievattnet inte direkt från kranen.

KH test för se om vattnet är stabilt (3- uppåt stabilt) och om man ska förändra sitt vatten med exempelvis torv (då vill man inte ha ett högre värde än 3, annars ostabilt vatten - svajigt pH - dåligt). Fiskar/räkor “känner” inte KH värdet. Det är alltså inte detta värde som berättar hur mjuk-hårt vatten du har.

GH test. Detta värde är det som berättar om man har mjuk/hårt vatten.

Alla ovan värden påverkar och korrelerar med varandra, ibland tappar jag själv bort mig. Processerna i vattenvärden påverkas av många saker och är riktigt lurigt.

Resterande test är för de allra flesta bortkastade pengar. Om man exempelvis drabbas av nitritförgiftning märker man det pga flämtande fiskar vid ytan eller döende fiskar/räkor och gör antagligen nåt åt saken typ vattenbyte och kanske nåt vattenberedningsmedel/bakterier på burk eller liknande. Vilket man skulle göra även om man däremellan testar vattnet - tar bara mer tid (kanske fler dödsfall) och kostar en slant.

Bara min åsikt om vattentester för de flesta :smiley:

man testar med två vätskor, det följer med pulver som du blandar ut i destilerat vatten (clas olsson) det finns även pulver att köpa separat. Nu fick jag en flaska test ph 7 på vattenverket, dom sa att det går bra att använda bara en om du testar mellan 6-8 ph

[b]PH-mätare[/b]

PH-mätare. För vätskor 0-14 pH. Upplösning: 0,1 pH. Noggrannhet: .0,2 pH. Lättanvänd. Kalibrera, stick ner i vätskan och läs av värdet på displayen. För kalibrering medföljer buffer-pulver som räcker till 100 ml destillerat vatten. Lämplig till swimmingpooler, fiskodlingar, skolor, laboratorier m.m. Storlek: 150x32x15 mm. Drivs med 4 st. batterier typ SR44 (medföljer)
[ul]
[li]el > mätinstrument/termometrar > universalinstrument/övriga[/li][/ul]

Den kostar 599:-

Inte meningen att låta dryg så…men 600kr käns mycke för mej…

Så. När “behöver” man så bra saker…:oops: Har stickor :oops:.
Är det vid 3akvarier…eller vid en viss räksorts…alltså…

Vid vilken räksort (ex körsbär är tåliga) bör man skaffa “riktiga” mätgrejer? Eller är det mängden Kar som bestämmer?
Tummregel någon???

Jag kör med dropptest från JBL

Att man fortfarande säljer stickor fast de inte är tillförlitliga är för att folk köper dom :wink:
Nä men har man vanlig fisk som inte kräver nått så funkar dom jätte bra men kan säga de visar ganska mycket fel om man jämnför med dropptest.

Tack för alla svar!

Vilka GH-värden är vettiga för räkor? Det står säkert här någonstans… men jag har inte hunnit leta igenom alla trådar.

Måste man kalibrera varje gång man vill mäta PH, eller räcker det med första gången?