Återstart av aquascaping

För något år sedan försökte jag mig på ett aquascaping projekt. Jag blev ganska nöjd för att vara ny med akvarium. Det här var min strävan:

:thumbs: snyggt, vad var det för bottentäckare du körde?

CO2?

Bilden ovan var det som TS strävade efter, skapad av Filipe Oliveira. Förstår inte riktigt meningen med tråden än? Hur blev ditt eget? Bilder? Känns som börjat av ett inlägg kommit med och majoriteten fallit bort.

Aha, bilden var din egen :).

Hur blev ditt kar då?

Trådskaparen gjorde ett kar för några år sedan efter detta fotot… (finns en gammal tråd ang detta,som han skrev i för några dagar/nån vecka sen)
Han fick till det bra o glömde att foto allt… sen gjorde han om karet, men vill nu göra ett likadant igen…
Så det kommer nog mer info när han har… men ville väl börja med en tråd för att “driva” sig själv ( eller nått) är min gissning…
Så fortsättning följer säkert…

Jo, jag skulle starta en tråd för mitt nya aquascape, det var syftet med mitt första inlägg. Men sen kan jag inte få in bilder helt plötsligt. Jag kom av mig den dagen innan datorn skulle gå i bitar. Gör ett nytt försök.

Jo, jag skulle starta en tråd för mitt nya aquascape, det var syftet med mitt första inlägg. Men sen kan jag inte få in bilder helt plötsligt. Jag kom av mig den dagen innan datorn skulle gå i bitar. Gör ett nytt försök. Observera att bilden överst inte är min, det var och är min strävan och mitt mål.

Jag köpte en mangroverot som jag sågade till och satte fast upp och ner på en plasttallrik (så att jag kunde sänka den med stentyngder). Jag satte på christmasmossa på “trädkronan” med grön sytråd. Jag på brun aqua clay som bottensubstrat, och så planterade jag in tussar av lågväxande tunt japanskt gräs. Hade söta äppelsnäckor som traskade lojt runt i karet. De visade genast sin uppskattning för det nya gräset - mums! - så var det borta. Jaha. Men trädet började växa till sig, på en månad eller två var det en fin lummig ek i mitt akvarium!
Hälsar på hos grannen, hon hade en maffig gigant till slöjstjärt, Kurt, en sån ville jag ha! En sån införskaffades, och se, han var också matglad - på mossa!! Jaha. Roten åkte ut, inte lika kul utan lövverk. Köpte nån alldaglig växt på närmaste zoobutik, ingen idé att importera dyrt från Tyskland längre. Ja så är det, trist, trist, trist. Det har varit lite bortglömt och äppelsnäckorna är som algbollar i rörelse. Och fisken, den gigantiska, han lever och frodas, jag sneglar lite surt på han ibland.
Men nu! Nu blir det nya tag! Ett vitt Fluval Edge ska införskaffas. Hittade ett via detta forum men att transportera från Kalmar till Stockholm var inte plättlätt. Kanske passerar pwss på resan… Så fortsättning följer. Med bilder! På nåt sätt…
Nedan en länk på min förra tråd när det begav sig, tack alla här som supportade mig! Jag är estet men kemi är inte min starka sida!

http://www.redbee.se/showthread.php/2453-Hur-kan-jag-få-till-så-här-fint-i-akvariet/page3

Sådärja, nu har jag plockat Rådasand, är på semester i Kinnekulle. En början.

Eftersom jag har den hungriga slöjstjärten kvar och jag inte kan ha mossa på roten kom jag på att jag kunde sätta ett annat lövverk på, som faktiskt inte har blivit uppäten det senaste halvåret!

Det skulle varit en bild där men jag får inte in den. Jag väljer hantera bifogade filer, väljer bild, sen ladda upp, sen är det borta??

Halleluja!! Det funkade!!!

Hur förstår jag inte, jag har provat hur många gånger som helst…

Smart med anubias! :thumbs:

Vi bor ju faktiskt rätt nära varandra, har du några räkor i nuläget?

Det blev ju snyggt med anubias på roten:thumbs:

Med en slöjstjärt i karet så finns det väl inga räkor där eller har jag fel:)?

Faktiskt en amanoräka, den här klarat att gömma sig bra antagligen. Vågar jag säga att jag har guppysar… Fick 7 st av en kompis som fått massor med yngel. Nu är det 2 guppysar kvar som klarar sig, de har växt till sig nu. Ja, jag borde inte blanda så… Skulle gärna vilja ha ett fluval edge också…

Så här ser det ut nu (om jag lyckas med bilden)

Skulle vilja sätta in grästuvor nu, men det kommer äppelsnäckorna äta upp…

Trädet ser snyggare ut om det står som på fotot på bordet bara ett litet tips från mej;)

Nä gräs får du nog vänta med eller så får du göra dej av med guldfiskarna, akvariet är redan för litet för dom ändå:)

Ja, det hade du rätt i! Tänkte inte på det, vred den lite och det blev perfekt, tack för glasögonen! :wink:

Lägger in bild när solen har gått runt hörnet.