Åsikt ang. hybrider?

Vad tycker ni om att korsa olika kompatibla arter? (både fisk och räkor)
Skulle du bli upprörd om du en dag skulle se annonser på hybrider här i forumet?
Exempelvis korsningar mellan tigrar och crystals, eller mellan olika neocaridina-arter?

Jag själv ser inga direkta problem med det hela sålänge det alltid görs klart för köparen att de inte får säljas som annat än korsningar, och så länge folk fortsätter hålla sina rena stammar fria från hybrider.

Det var alltså bara en fundering. De enda “korsningarna” jag har är mellan cb och cr, precis som många andra.

Jag ser heller inga problem med det om det görs som du säger att man informerar hur läget är liksom.
Samt att det finns många färgvarianter som man har fått fram genom att korsa olika arter.
Titta bara på senaste korsningarna mellan tigrar och Cr.

M.V.H Linus

Problemet jag ser i att sälja korsningar är väl om deras avkommor blir att se ut som t.ex rena körsbär och säljs i sin hand som “körsbär”. Men de bär på andra gener än körsbärsgenerna och de nya köparna blir lurade.

I am breeding Hybrids. I cross-bred a Blueberry Tiger male with an Mosura CR female. I have some very nice Tibees F1 now, all Adults. So far, they have been reluctant to breed though. I have had exactly one female with eggs but then she threw off the eggs after a week or so.

I am not planning to sell the offspring to any shops. I might sell some privately eventually, but only if I have a feeling that the person buying them will keep them seperately and will try not to mix them with “clean” CR/CB lines. Tibees are very distinctive so it is difficult to pass them off as normal Tigers or CR/CB.

And I just stumbled about an article (so far only in German) with a lot of interesting photos of Tibees. Seems there is a lot that can be done with them.

http://www.crustahunter.com/de/tigerbienen-tibees?805652630=1

Ooh, de var riktigt snygga!
Jag tycker om hur olika tigrar/crystals blir när man korsar dem. Det blir liksom inte samma mönster.

Men det är skönt att höra att inte alla här är helt emot hybrider. I många andra forum är det nästan nackskott på att ta upp ämnet :slight_smile: “Det är onaturligt, osv”.