Är detta nematoder? Fisk som äter dessa?

Kan detta vara nematoder? Små (5-10mm), smala maskar som simmar i “åttor” - lever i substratet (ShrimpSoil).

Har nu Red Sakuras i akvariet så några gifter eller större fiskar fungerar inte. Dvärggurami, kan de äta nematoder? Känns hemskt att säga men det gör inget om det går åt någon räkling för de förökar sig helt galet!

testat guppy/endlers?

Någon liten microrasboras skulle jag stoppa ner i karet:)
Det är nematoder ja.

Blå gurami äter nematoder men sen måste du ha nånstans att göra av dina blå gurami som ju iaf blir 5cm. Mata mindre.

Blå gurami blir upp till 15 cm dom går inte att stoppa ner i ett litet räkkar, även 100L är lite litet för dessa fiskar.
De flesta fiskar äter nematoder men det är bäst att stoppa ner några små fiskar och jag rekommenderar fortfarande någon av microrasbororna men ej Galaxyn då:)

Jag håller inte med om att de flesta fiskar äter planarier. De enda jag vet som med säkerhet äter planarier är Labyrintfiskar och snäckätande snäckor (Anentome helena). Redbee har ju en bra artikel om nematoder.
http://www.redbee.se/content.php/50-Problem-med-planarier-i-räkakvariumet
Jag förväxlade planarier och nematoder med varandra.

Det där är planarier. Nematoder är betydligt mindre och äts nog av alla fiskar som tar levandefoder.

Skickat från min LT18i via Tapatalk

Det där är absolut inte planarier utan nematoder. Planarier simmar inte utan är en plattmask som tar sig fram ungefär som en snigel.

Jag syftade på Fredriks inlägg, glömde bort citeringen så mitt inlägg blev lite missvisande :slight_smile:

Skickat från min LT18i via Tapatalk

Jag var visst lite intensiv med matandet vid inkörningen av mitt räkkar och har fått nematoder i mängd.
Är microrasborona "räklingsäkra? och varför inte galaxy?

Testa Pygmé gurami eller Dario dario, fast käkar nog räklingar med!:wink:

Thaifighter

Tack för förslaget men jag väljer hellre någon av microrasbororna.

100L är helt klart för litet, 200L är på gränsen till för litet då blå guramin hålls med fördel i en mindre grupp på minst 5-6 individer då mobbing annars är alltför vanligt förekommande. :stuck_out_tongue: