har ett 60liter kar där äppelsnäckorna är aktiva dygnet runt, men flyttar jag över några till mitt 540l så ligger dom bara stilla
på botten, har tidigare haft äpplen i det stora karet och då la dom t.o.m ägg men på den tiden hade jag lysrör och nu kör jag med led.
Kan det vara lyset som är problemet?
i det lilla karet där dom trivs har jag lysrör.
Jag kör med CREE XL ringel leddar som är till för växter och växterna trivs mycket bra och växer fint.
det som skiljer dom åt förutom belysningen är att jag har grus ca4mmstor där dom trivs och fin sand där dom inte trivs, temp och ph är samma i de båda karen vb en gång i veckan i båda.
Vi hade gjort misstaget att köpa fin svart sand, riktigt snyggt men vasst så alla snäckorna la helt stilla…
Vi fick ta upp dem o rensa bort den vassa sanden o sen fixa annat.
Sen är de inte så glada för för mycket strömmande vatten vad jag har märkt här hemma.
Som Peckoltia skriver så är det oxå tempen, de bliver inaktiva vid för kallt ( fast det borde du ju inte ha problem med nu sommartid) dock ska det nog vara nere på 15-17 för det…
Hoppas att du kommer på vad det kan vara…
Det är väldigt osannolikt att det skulle ha med ljuset att göra.
En mer rimlig förklaring är att kranvattnet innehåller ämnen som snäckrna tycker är besvärliga, som i det lilla akvariet snabbare tas upp av växter, filter eller till och med att snäckorna själva kan ta upp tillräckligt utan att ta skada av dom.
Är sanden den svarta finkorniga som glittrar lite när det är nytt och rent så ligger förklaringen där, det är i så fall slagg som kan släppa ifrån sig mycket ämnen som är skadliga för ryggradslösa djur.
Det finns även massa andra möjliga förklaringar, ju mer man får veta om akvariet desto större chans att komma på den mest troliga orsaken.
De trivdes förr i detta karet oxå men sedan tog det stopp och de började dö, dock tror jag att döden berodde på kalkbrist, har numera kalkstenar i och de är mycket fina i skalen men rör sig inget alls på dagen, i det lilla karet där emot rör dom sig dygnet runt.
det är blästersand som är ljus i färgen, inget vasst i den, nu har jag satt igång mina lysrör igen och släckt ledden och ska se vad som händer men än är det ingen rörelse
Om de inte mår bra så flytta dem, helt enkelt.
Jag har haft samma problem med olika akvarium. Det är bara ett fåtal akvarium här hemma som de förökar sig i och är ute på promenad. I mitt 540-kar och i mormors två stora (375&250) vägrar de också komma ut. Har vänligt bottensubstrat, snälla fiskar, rätt temp och vattenvärden i alla. Lika så olika belysning.
Jag har led lampor hos mina och de är aktiva, det kan knappast ha med det att göra, när gjorde du sist rent i botten, jag vet att när det blir för mycket skit så vill de inte vara med, så var det i mitt 250L kar då jag miste alla mina blå snäckor och skiten syns ju inte ovanpå sanden…
Jag har en fråga angående äppelsnäckor som dör, hur lång livstid har de egentligen? Har haft 3 stycken i ett halvår, de har mått bra hela tiden men sen helt plötsligt så dog en för nån månad sen, och nu en till. De mår bra i övrigt, rör sig mycket, lägger ägg konstant så har ju fler på gång.
Jag ska flytta om ett par veckor s¨då blir man tvungen att nolla alla karen och börja om på nytt, kanske att sanden är skitig som någon skrev här, ska tvätta den i flytten men tror inte de då jag byter vatten varje vecka och tar då å suger upp all skit från bottnen, tycker nog att de har börjat röra sig mer de sista dagarna sedan jag satte i gång min gamla lysrörsramp, med ledden är igång oxå så det är mycke ljus i karet nu men känns som om det är mer aktivitet hos sniglarna.