Häromda’n när jag skulle göra vattenbyte i mitt 110 L-akvarium och lyfte på locket upptäckte jag till min förskräckelse att ett stort gammalt äpple hade hamnat ovanför vattnet och på något sätt tydligen fastnat där…
Det är ett sånt där 110 L Juwel med inbyggd BTN-bakgrund med inbyggt innerfilter bakom.
Äpplet satt uppe på kanten av “pumphuset” så att säga, på det inbyggda innerfiltret, mot sidan av akvariet… Antagligen hade den krypt upp för att lägga ägg, tror att det är en hona och jag tror att det är samma snäcka som har lagt ägg tidigare där för kanske ett antal veckor sedan…
Sedan fick den väl problem och fastnade där och stängde till sin dörr…
Jag trodde först att den var död, den var ju helt torr och kändes så lätt så jag trodde att den var mer eller mindre helt intorkad men eftersom dörren var stängd och den inte luktade illa så tänkte jag att det kunde ju finnas en liten chans att den fortfarande levde men hade gått i dvala så jag hämtade ett stort glas som jag fyllde med akvarievatten och släppte ner äpplet där och lämnade det ovanpå rampen så att vattnet skulle hållas hyfsat varmt.
På så sätt fick den en chans om den nu fortfarande levde men skulle inte förstöra vattnet i akvariet om den hade dött.
Dagen därpå upptäckte jag till min glädje att äpplet hade vaknat till liv, krupit ut och satt fast sig på glaset på “väggen” i glaset så det var bara att släppa ut den i akvariet. ![]()
Vilken tur! ![]()
He,he… ja det är lustiga varelser…
verkar som att de går i dvala lite då o då…
Jag blev förvånad över att den levde! Den kändes ju helt torr och var så lätt… Som om den hade torkat in helt o hållet…
Otroligt att den klarade sig, jag vet inte hur länge den har varit där men det var ju tur att jag hittade den innan den dog i alla fall.
Ja, de tål ju inte vad som helst…
och det är ju att föredra att de är i akvariet hela tiden…
Men bra att veta att de kan klara sig utanför sin “naturliga” miljö ett tag…
I vårat hem har vi en stor balja som vi brukar stoppa ner fiskar i när vi gör om i olika kar och så… Denna balja har stått med vatten i och några växter flytandes på ytan utan pump, värmare eller något ljus i 6 veckor. Växterna trivdes riktigt bra och hade förgrenat sig massor även fast dom inte var planterade! Vi bestämmer oss för att plantera växterna i ett “skit-kar” och upptäcker 2 äppelsnäckor som knatade på där under ytan! Utan mat och utan lyse har dom levt i 6 veckor! Dom såg så pigga ut och fick genast flytta till stora semesterkaret för att få en lugn tid framöver!
Efter att ha mått dåligt över att jag hade glömt dom i baljan kom jag fram till att om är fantastiska, dom små liven ![]()
Där ser man! ![]()
De kan ibland om de får för lite mat ge sig på vissa växter har jag märkt.
Äppelsnäckor är otroliga överlevare, de klarar sig i normal rumstemp i ca 1v ovanför vattenytan.
Skönt att hon mår fint!
Vilka härliga solskenshistorier:), riktiga överlevare me andra ord.
De äter ju multnande växtdelar i naturen, ingen som matar dem med broccoli m.m. i naturen:lol:!!
Härliga solskenshistorier var det i alla fall och skönt att de klarade sej:D!!!
jag tog bort en kokong från mitt ena akvarium eftersom det börgar bli lite mycket bebisar =P iallafall så lämnade jag den på ett papper som råkade ligga vid akvariet ett par dagar senare när jag komm hem från jobbet så hadde den kläckts :shock: och det låg ett par torra små bebbar brev vid kokongen i vild panik (av skuld skänslor:() slängde jag i ett yngelkar (ett sådant i plast) i akvariet och ner med kokongen i den och tror ni inte att ALLA bebisar kryper fram och börgar rejsa runt i plast karet! så gick det med att försöka minska antalet bebbar :3
:D:thumbs: