Äppelsnäckan död?

Hej, en av mina äpplen har legat still så här i drygt nästan 2 dygn, har inte stenkoll på hur ofta dom behöver andas men bör jag bli orolig?

//Peter

Är den död så luktar den ( om du plockar upp den) de kan ligga still ibland…
http://www.applesnail.net/ Denna hemsidan står det mycket om dessa vackra varelser.

Ok, ska kolla…
Bra sida :slight_smile:

//Peter

De kan ligga still väldigt länge, längre än man tror faktiskt upp till en månad:)

Luktade inte, så bara vänta o se då :slight_smile:

//Peter

Nu har han/hon tappat “skölden”, rör sig inte när jag petar försiktigt och d luktar konstigt… död?

//Peter

Ja den är död, men ibland åker dörren när de fastnat någonstans även om den är frisk, men den snäckan kan du kasta.

Kan dom få en ny dörr ifall dom tappar den? Inte min döda då…
Tur att jag har en massa bebbar :slight_smile:

//Peter

Nu har den förras partner legat still i 3 dygn och luktar illa när jag tar upp den, hel konstigt, är lukt = död…?

//Peter

Luktar den illa så är det nog stor chans att den är död.

Attans, ett äppelsnäck par borta på ett par veckor, bör man bli oroligt för någon sjukdom eller är det hjärtesorg…

Ålder kanske, om de var från samma kull? De mindre invånarna borde ha reagerat tidigare om det skulle vara något med vattenvärdena tycker jag.

Vet inte om d är samma kul, men köpte dom från samma kar.
Ja, hoppas d stämmer, d finns typ 30 små äppel barn i lite olika storlekar…

Har du kollat nitrit och nitrat?, de är känsliga för sådant så det kan mycket väl hänga ihop med det att de dör.

En frisk snäcka som fastnat och tappat sin “dörr” bygger upp en ny fast den blir mindre än den ursprungliga:)

Nitrit 0,0
Nitrat 1mg/l
Så d verkar ju bra, ser skalet ok ut på
sista stora äpplet…?
Ska man tillföra något speciellt för t.ex. skalet?

//Peter

Den har eroderingar på skalet vilket de får om de inte får calsium för surt vatten med för lågt Ph, jag höll mina äpplen på kalkhaltig sand eller blandade i snäckskal.

Då låter d som jag skulle lägga i snäckskal, något tips om vilken sort?

//Peter

fin färg på den lila snäckan men ser dock ut som början till eroderingar… Skört skal. Köp kalk o lägg i karet.äppelsnäckor behöver,eller ja, alla snäckor behöver extra kalk för att få fint o helt skal :slight_smile: jag brukar köpa kalkstenar som ser ut som små sköldpaddor,finns på zooaffär om inte på vanlig mataffär :slight_smile: