Hur såg det ut efteråt när du var klar?
Ja…jag var ju lite skraj att det skulle sväva omkring en massa och att jag skulle behöva byta bort samma mängd vatten som jag egentligen skulle spolat med??(hoppas du hängde med).
Men det är hur klart som helst och har inte virvlat något alls…
Så jag kommer inte att stå och tvätta allt nästa gång…
Kommer bara lägga i det försiktigt från påsen och sedan fylla sakta med vatten…
Oki, tack så mycket för svaren, jag ska skölja bort det värsta iallfall innan jag sätter i det i burkarna med räkorna.
Hälsningar Johan
Jag satt och sköljde i flera timmar innan jag gav upp och det grumlade ändå upp men la sig på en gång så hade nog inte behövt sköljt så noga som jag gjorde
Det räcker med att skölja bort det värsta, sen rakt ner i karet och visst ser det snyggt ut
!!!
Jag har nu skölj denna kattsand på äkta akvarievis… dvs stått med en 10liters hink och spolat vatten och hällt ut medan jag har rört runt med hela armen, jag gjorde så fem gånger och det blev knappt grumligt i alla burkarna, räkorna verkade intresserad av sanden och hoppade direkt dig för att kika och leta efter mumsbitar.
Hälsningar johan
Jag gjorde också så först men det tog för lång tid, jag skulle skölja 3 påsar kattsand på en gång för att ha i mitt ena 250L kar
!!
Nu en dag efter så är det inte grumligt vatten alls, det funkade bra att spola vatten i en hink. Dock så är det lite drygt att stå där på knä som om man skulle be till fader i himlen och spola vatten och röra om…hehe
Mina burkar på ca 10-15liter styck så det var inte så farligt, kan tänka mig hur du gjorde det till ditt 250liters kar. Jag har ett gäng 63liters jag ska fixa iordning till räkorna då jag hittar en lokal att ha alla mina akvarier i.
Hälsningar Johan
Då ser vi alla fram emot en ny Projekttråd med detta…
:thumbs:
Då ser vi alla fram emot en ny Projekttråd med detta…
:thumbs: :D[/quote]
Hehe, jag har redan startat upp en projekttråd på ett annat forum om ungfödare men självklart kan jag starta upp en här också och köra dessa samtidigt
Hälsningar Johan
Intressant tråd som jag följt. Blir lite sugen på att prova själv. Men ni strör över kattsanden med vanlig sten/grus alltså?
Jag tror att du får lägga din fiskprojekttråd på Oftopic då det inte har med räkor att göra, men det vore kul att få läsa !!
cpnamn : Jag har lagt kattsanden i akvariet som bottenmaterial (inte blandat det nmed något annat grus/sand).
Peckoltia : Jag ska lägga hel tråden i Offtopic eftersom den komemr att handla om hela lokalens uppbyggnad med både fiskar och räkor.
Hälsningar Johan
Mycket intressant ska det bli ja
!!!
Okej, jag tänkte att man har ett tunt lager över kattsanden med vanlig sand men det kanske inte behövs då.
Är det Coop x-tra Kattströ som ni använder er av?
Jag har gjort båda delarna…
I ett av karen är det en kombo av mörkt/svart grus med vissa partier av kattsand
Och i de andra är det bara kattsand…
gjort det efter tycke och smak…
Det kan du ju välja själv vilket du tycker är snyggast…
Jag har ju bara kattsanden i mitt ena kar, men jag kommer nog att byta till det i mitt andra stora också vad det lider och ja det är COOP Extra kattsand i vit påse med blå text !!
Blev sugen att prova jag också efter att ha följt den här tråden.
Så raka vägen till Konsum blev det imorse.
Så jag har just fixat iordning två av mina kar, ett 30 liters och ett 70 liters. I det lilla har jag endast kattströet och i det andra så har jag svart grus på.
Stod och sköljde det hur länge som helst men lite grumligt blev det ändå. Hällde i vattnet via en burk som Räkmaniac sa så att det inte skulle grummlas allt för mycket.
Så nästa kar kommer jag nog bara att skaka runt sanden och sedan skölja det ett par ggr.
Det lilla karet har dock en liten beläggning på stenar och pump men jag hoppas att det går bort.
Undrar om inte ffm består av bentonit(som kattsanden)? då borde man inte behöva ffm om man har bentonitbotten!?
mvh clas
Och ffm står för vad :? ???