Ang coops kattsand

Som sagt ni som använder kattsand i era kar. vad exakt gör kattsanden med vattenkvaliten så som ph, kh och gh?

Har funderingar på att köra kattsand men vill väldigt gärna veta vad som händer med vattnet först:)

Har kört coop kattströ dvs den med brända små lerkulor och har kört ett tjockt lager ovanpå ett bottenfilter och varit igång någon vecka och har ett till akvarium med samma vatten och bottenfilter men där enbart vanlig svart sand och dom har exakt samma värden så den har inte ändrat ph kh gh hos mig i alla fall .
mvh/bjorsa

Okej så det är egentligen hugget som stucket med andra ord?

Kattsand ska normalt sett inte ändra de större vattenparametrarna. Kan läcka mikronäring ut i vattnet, men det är väl också syftet…

Hilsen,

/P

Jag har ju kattsand min ena burk som bottenmaterial och det tycks funka mycket bra, ska byta ut sanden i min andra burk också mot kattsand men det får vänta lite, tar det i vår någon gång :smiley: :smiley: !!!

Hur menar du nu ? Om lilla “Pussy” pinkar i gruset bör det väl binda eventuella odörer/näring ? Men är den ständigt blöt (nu snackar jag om gruset !) :oops: bör den hålla detta ? :roll:

Hmm, nu är jag inte med på vad du menar? Om leran ligger i botten så är den genomblöt och troligen mer en smet än klumpar. Tanken med lera är att den ska funka som mikronäringsdepå. Planterar man om något så kommer lera ut i vattenkolumnen, dvs den har läckt mikro.

Hilsen,

/P

Den är bränd så den löser inte upp sig utan förblir som grus .

mvh/bjorsa

Fördelen med den är väl att den kan hålla mängder med bakterier då den är porös så det blir som ett extra filter i akvariet .

Testade nu att lägga kattströt i destillerat vatten och sedan mäta och ett prov där jag mortlade ner kattströt till pulver och bägge proven gav ingen påverkan på ph gh kh nitrit nitrat så den påverkar ju inte vattnets värden pga sitt inehåll .

mvh/bjorsa

Bränd kattsand? Det var nytt för mig. Bränd lera funkar perfekt som bottenlager när bottnen gosat in sig och fått bra (låg) redox. Avger precis det växterna behöver i form av mikro, när de behöver det. Kattsand som jag sett hittills har dock inte varit bränd? Den kattsand man rekommenderar i akvariesammanhang brukar bestå av bentonitlera (obränd) och den blir vad jag vet en smet när den blir genomblöt. För egen del behöver jag inte testa den, det finns inget i den som kan påverka “de stora” vattenparametrarna. Handlar enbart om mikronäring.

Att bränd lera skulle vara bra för bakterierna (dvs filtrering) handlar om vilken syrenivå den brända leran ligger på samt hur mycket man har. Generellt räcker en bottenskyla utmärkt. Är den brända leran djupt begravd finns mycket litet syre, vilket ger en denitrifierande funktion. Finfint för att minska kvävehalterna, men det blir en del andra ämnen som ackumuleras. Med mycket växter i karet får man sannolikt cyano med tiden, plus att växterna stuntar. Jag är övertygad om att någon gödningsregim krävs med bränd lera i botten. Med obränd lera kan man komma undan utan extra gödning, men troligen krävs det extra makro för att få bra snurr på det ändå. Ökar man en parameter måste ofta resten följa med.

Hilsen,

/P

Det är coops märke x-tra kattströ en vit påse med blått märke på och ligger på 8 liter och kostar ca 20-30 kr så billigt är det .

Kör ett hemmabyggt bottenfilter med en 480 l/t powerhead som sedan blåser ut vattnet igenom en skumpatron så att inte 40 liters akvariet får storm (blir helt lugnt i vattnet) och en 5 cm kattströ ovanpå och sedan svart sand ovanpå det men har ju bara varit igång i några veckor så kan ju inte dra några slutsatser än .

mvh/bjorsa

Hmm… bottenfilter brukar inte funka bra till växter, om du inte kör extremt långsamt. Tror också du får ut mängder med mikro i vattnet, och att det blir en hel del alger av det… men det är inte alltid det funkar som man tror, så testa och se!!

Hilsen,

/P

Vad menar du med stuntar Patrik :? :? ???
Angående kattsanden så hadde jag för mej att den blev geggig när den blev blöt tills jag kom att tänka på att det finns 2 typer av kattsan :smiley: :smiley: !!!

Har mest mossor men det är möjligt att jag suger ut micronäringsämnen i vattnet men har ett filter till oxå det motordrivet med skumpatroner som den suger igenom å sprutar ut i för att minska rörelsen i vattnet har nu knappt 1000 l timmen i ca 40 liter men så spolar vattnet igenom skumpatroner när det åker tillbaks så vattnet rör sig knappt å dom leverar nog inte 960 liter i timmen när dom spolar ut i skumpatronerna men kanske kommer jag få problem med alger sen men so far funkar det å har inge nitrit eller nitrat men snodde ju filtermatta från min damm där jag har mina koi i och dom mattorna är 10 tals år gamla men givetvis tvättade regelbundet men håller bra med bakterier som kickstartar igång filtreringen .
mvh/bjorsa

Stunta - stannar i växten.

Bjorsa,
låter som ett kar jag skulle vilja se. Coolt med den vattencirkulationen i ett så litet kar. :wink:

Hilsen,

/P

Hur tvättar ni eran kattsand från COOP?, tycker jag tvättat min kattsand nu ett par gånger. Jag vet att det är bränd lera som nötts och orsakar grumligheten men tänkte ändå fråga hur ni tvättar den innan akvariet.
Hälsningar Johan

Jag sköljde den i sil med rinnande vatten, tyckte det funkade bäst :smiley: :smiley: !!!

Hur många gånger sköljde du då?, tänkte att det grumlar ganska mycket.
Hälsningar johan

Tills vattnet såg rent ut som ran ut genom silen, det är svårt att få bort allt, men att det är lite grummligt i karet gör inget för det försvinner av sej sjävt och vattnet böir cristallklart utan färgning :smiley: :smiley: !!!

Jag sköljde oxå min sand första gången tills den blev rent vatten…

Men nu senaste gången så hällde jag i den utan att skölja och hällde så att det inte virvlade runt i akvariet…Jag satte en burk i botten och hällde på vatten via den.

funkade fint och det har inte varit några problem hittills… :slight_smile: