Anetome Helena=Död räka????

Tack för det då vet jag att jag hade rätt i alla fall när jag skrev att jag trodde Helenorna använde ett slags vapen som de där saltvattenssnäckorna och med det är det också möjligt att de kan om de vill, ta även en vuxen räka om tillfälle erbjuds :D!!

Alla räkor oavsett sort äter faktiskt döda djur, det är inget som enbart Amanon gör, däremot så tror jag inte att Amanon ger sej på andra friska räkor, jag kan ju stoppa ner ett gäng Körsbär och testa om ingen annan gör det:D!!

Ja har redan amanos tillsammans me körsbär o inget skummt har hänt än så länge ialf, men ja uppdaterar om de händer nåt.

Det där ser inte ut som en Amano på videon!

Jag var bara lite sarkastisk, spelar ingen roll vad det är för räka.
Blir bara lite frustrerad när ingen vill lyssna på vad jag säger. :expressionless:
Helenan har ingen snabel som dom tar död på sina byten med, däremot
har dom ett rör som dom sticker in EFTER att dom fått tag på bytet och suger
ut sitt offer med. Den snabel man ser synligt är som elefantens ungefär, en förlängd näsa
som dom använder för att hitta sina offer.
Om man studerar dom kan man se hur “snabeln” far fram och tillbaks.
Tror faktiskt inte att nån av våra sötvattensräkor ger sig på och dödar nån annan räka. :wink:

Bra tråd o ämnet belyses ju från alla håll…
Lär väl bli en “Never ending story”…:wink:

Men på videon syns faktiskt att Helenan äter snäckan från sidan, den måste alltså stuckit in något genom skalet eller hur? Jag tror faktiskt att Erik har rätt och det är inte alls någon omöjlighet att det ligger till så när det finns andra snäckor som fångar sitt byte på samma sätt, nu är ju snäckor lätta att ta för en Helena, men att ta en räka eller en fisk är en helt annan sak. En annan sak är ju att de flesta bytesdjur har någon form av nedsatt kondition i naturen vare sej det är vattenlevande eller landdjur.

Gammal tråd men nu vet jag.:x
Jag har alltid varit den som var säker på att Helenan inte kan fånga friska räkor. Men idag när jag höll på att greja med akvariet fick jag se det som jag aldrig hade trott. :shock:
Plötsligt ser jag en av mina fina CB “fullvuxen” hoppa runt som en känguru, tänkte vad nu…
Fick panik när jag insåg att det var en Helenan som hade lyckats fånga den finaste CB jag har.
Lyckades tills slut rädda räkan och Helenan åkte ut med skalet före…:lol:

Så svaret: Helenor kan fånga friska räkor…

Oj! Trodde jag inte! Hur är det med räkan idag? Fullt frisk?

Det finns ju videos på Youtube med Helenor som fångar det ena och det andra, jag har alltid trott att de kan ta friska djur, men de måste komma intet ont anande inom räckhåll för Helenan, jag har för länge sedan slängt ut mina Helenor med skalet före:lol:

Min “gamla” Helena låg nedgrävd i botten och tog allt som spatserade förbi.
Efter att den käkat upp 2 kläckta kokonger med äppelsnäckor OCH dödat större Äpplen:shock: fick hon åka på akvarieauktion i klubben.

Inga fler helenor för mej. :hehe:

Lite “fakta” …stor nypa salt…
Har sett filmer på Helenor, bla YouTube, där man tydligt ser 2 snablar.
Gissar att en snabel luktar sig till bytet och den andra snabeln äter/suger ur bytet.

Verkar inte helt långsökt om snabel 2 innehåller nåt giftigt/nedbrytande.
Fins massa fantastiska huggormar, skorpioner, myror, grodor, fiskar mm som jagar större byten än sig själva med hjälp av “gifter”.

Helenor är bra, intressanta och snygga. Men dom får inte bo med mina akvariekompisar.:?

Det finns ju saltvattenssnäckor som harpunerar sina byten och de har även ett gift, jag tror och har skrivit flera gånger att Helenan mycket väl kan jaga sina byten på samma eller liknande sett, men det är ju ingen som trott på det tyvärr…

Räkan mår fint. Tror inte inte den har fått några skador…

Skönt att höra.

Det är ju fantastiskt (pinsamt:roll:) hur fäst man blir vid de små liven :smiley:
----talar för egen räkning

Mina Helenor åker ut då jag sett tendenser till att de ger sig på räkor också. I går låg en i bakhåll och tog en snäcka förvånansvärt raskt och jag misstänker att när de väl fåt smak för räkor så står de på menyn också.

Min försvunna King Kong föll nog offer gör dessa mördare och jag förkortar livet på Helenorna med kokande vatten. Naturligtvis gör de bara det som de är skapade för men de är inte välkommna i mina karen numer.:evilgrin: