Tror iallafall inte att dom lyckas ta en räka som är fullt frisk
hur hungriga dom än må vara.
Då börjar dom nog ge sig på varann istället.
I mitt stora där alla mina helenor bor märker jag detta när dom
inte fått tillräckligt med mat.
Brukar kunna hitta tomma skal av helenor ibland.
Med detta inlägg ska jag sluta argumentera med er. ![]()
Charlie_73
Det får du inte göra… allas åsikt är lika värd…
Även om alla kanske inte tycker detsamma så är just dina erfarenheter värda mycket för alla som läser tråden:!:
Och det är ju bra att du har positiva erfarenheter med Helenorna…
Hade man bara läst alla andra inlägg hade man ju inte vågat sticka ner handen i ett akvarium med dem…![]()
jag läser ju tråden med stor glädje och försöker ta till mig av bägge sidor…
Brukar tro att fakta ligger nånstans i mitten på alla inlägg…![]()
Att de var hungriga tror jag inte att det kan bero på. Ett mer välfyllt akvarium med sniglar får man leta efter. :roll:
Hoppas på att det var när den lille skulle ömsa så att det inte är fel på vattnet. Då behöver inte mina andra räkor lida i alla fall.
Just därför jag försöker få fram mina åsikter.
Tycker det far iväg alldeles förskräckligt över dessa välldigt bra snäckorna.
Vore synd om alla tror att dom inte går att ha med sina andra invånare.
Min åsikt är iallafall att dom inte KAN ta en fullt frisk räka eller fisk för den delen.
Om dom inte går på speed förstås. :lol:
Du kan nog lugnt ha kvar dina helenor och va istället glad för att dom tog
hand om din dåliga eller döda räka innan den låg och förpestade vattnet. :thumbs:
Det ligger nog något i det. Jag hittade ännu en död räka idag och den var det ingen som hade ätit på. ![]()
Nu har jag dock endast stickor att testa vattnet med men de visar inga problem med vattnet. Dessutom har jag ett gäng 4-5mm stora räkor (som borde vara känsligast) i karet och de simmar runt och verkar må bra.
Undrar om det är dom som gorde att mina cr försvann :evilgrin: :hehe: i sommras
Jag hade inte så många snäckor till dom som dom kunde äta.
Nu har jag flyttat på dom, fast dom har lämmnat typ 30ägg som jag måste ha koll på.
Nu kom jag på att det faktiskt låg ett skal bredvid den döda räkan. Så det kanske kan vara en av helenorna ändå som tog den när den ömsade…???
Kan det vara så att mina helenor är som människan, isbjörnar samt lämmeln? De kan döda för nöjes skull… :shock:
billy: stickor suger elefant p… :hehe: köp dropptest istället
räkan du hittade död idag… hur stor var den? vad har du för ph? mina 5st cr som lever med 25-30st helenor lever än ![]()
Isbjörnar dödar väl ändå inte för nöjets skull, utan bara när dem behöver mat, och jo ja vet att dem t o m dödar sina egna barn om dem e riktigt hungriga:(
Jag har sett äpplesnäckor som käkar på en räka. Vet dock inte om den var död innan men det var en röd och stor hona av körsbärsräkorna.
Äppelsnäckor äter ju allt från alger till döda akvarieinvånare men Helenorna är något slags rovsnäckor, har man andra snäckor som Äppelsnäckor och elefantsnäckor så går det inte att ha Helenor i de karen, nej usch för Helenor:roll:!!
Är det nån som verkligen försöker leta efter fakta?
Eller går ni efter vad ni tror och hör?
Synd om nya deltagare här inne tar era gissningar som fakta
och handlar därefter.
Jag ger upp nu iallafall, ni får tro vad ni vill.
En sista sak bara, ingen som blir upprörd över att Amanon oxå
sitter och knaprar på Fireräkan?
Ni kanska har hittat en ny killer räka :lol:
Läste en tråd på ett annat forum där en person hävdade att det minskade på räkbeståndet när hon stoppat i helenor medans en annan hävdade å det bestämdaste att det inte spelade någon roll!!! För min del spelar det ingen roll då jag aldrig kommer att ha helenor då jag anser att de andra snäckorna gör nytta och blir de för många så är det bara att fiska upp de man inte vill ha! Men det är ju bara min åsikt!!!
mvh clas
:shock:WHAT? De hoppas ja verkligen inte har amanos tillsammans me körsbärsräkor.
Vet inte om man skall lita på de filmer som läggs upp på Youtube…
Kan ju vara rätt råa o ev arrangerade…:shock:
tror att amanosar tar endel räklingar men eftersom cherrysar förökar sig likt kaniner så är det nog inget problem!
mvh clas
alla räkor är still alive and going strong
helenorna verkar inte ett dugg intresserade av å jaga friska cr :mrgreen:
Skönt att höra!
Red.: läsa…
Anentome helena har en “snabel” som de skjuter in i bytet, de kan attackera snäckor som är betydigt större än vad de själva är, även om det är lättare för som att övermanna snäckor som är upp till ungefär sin egen storlek.
Även om man inte ser själva “snabeln” borde den här filmen inte lämna några utrymmen för tvivel:
http://www.youtube.com/watch?v=j3BKU6-hK5Y
Känsliga tittare varnas!