Anentome Helenans liv

Här är lite bilder på anentome helenans liv! :smiley:

Först går det hett till…
Sen läggs det ägg :wink: (Fotad under studielampa och kraftigt cropad)
Sen kläcks ägget! (inte nykläckt precis… Men en ganska ung iaf) Lägg märke till årtalet på kronan, det är en silverkrona! :smiley:
Sen blir snäckan vuxen :mrgreen:

Snäckan hittar en partner och alla stegen går om, och om igen :evilgrin:

Oh, nu blev jag nyfiken! Ser alla snigelägg ut sådär som på andra bilden?
Har ju lite småsniglar i karet (pga otvättade växter m.m) men även 2st Helenor och häromdagen såg jag två stycken såna där ägg på en planta. Vore ju kul med flera! :slight_smile:

det kommer fler var så säker sen när man inte vill ha dom mer så är det dom som tagit över karet :evil:

Japp och dom är inte så lätta att bli av med heller, då det finns en massa sånna här ägg:evil:

kul dodat :slight_smile: men du glömde att dom äter ibland :wink:

Lägger in det om jag lyckas fota det :o

jag slängde i en physa i karet jag har helenor i det dog inte en minut ens innan dom hade flugit på den så det är nog inte så svårt att fuska till :slight_smile:

Har bara helenor i kar med snäckor, så det är inte så lätt :wink:

Äter Helenor även posthornssnäckor?? Jag fick ett gäng posthorn när jag köpte växter och nu hittade jag ett tomt skal… har en Helena i det akvariet för att hålla efter småsnäckor… Trodde att de var lite för stora för att dom skulle ta dom :scratch:

Det är garanterat helenorn som varit i farten, har läst att de kunnat ta äppelsnäckor så posthorn är ingen större match för dem.

Jag släppte ner en fullstor physa i ett nystartat kar med nåra små helenor, tänkte att de kan väl inte ge sig på nått som är dubbelt så stor som dem samt att en physa kryper som en ferrari jämfört mot helenorna.

Hittade dock ett stort tomt physaskal i morse. Den kan ju iof ha dött och blivit uppäten men den såg då pigg o fräsh ut igårkväll.

Hur stora blir helenor? Samt vad käkar de när alla snäckor är slut, kan de ge sig på räklingar?