Eftersom Amda delat med sig av godisFluff receptet så delar vi med oss av upplevelsen här:D
Vi räknade om receptet till
[ul]
[li]2dl Lactosfri grädde[/li][li]80gram dumlekola[/li][/ul]och
[ul]
[li]2dl Lactosfrigrädde[/li][li]80gram MarabouPolkagris[/li][/ul]På nyårsafton gör vi alltid TobleroneChockladFoundy och detta var misstänkt likt så…
Vi provvispar ikväll och äter med frukt (banan,päron,kiwi,äpple,vindruvor) till körslaget.
Skulle det mot förmodan inte gå att vispa så…fram med glöggrytan,värmeljus och doppa frukten i chockladen…mums
Du hade sååå rätt i chatten Amda. Det gick inte alls att vispa så tidigt :D. Mätta ändå, bestämde vi att vispa imorgon(idag) om “smeten” överlever i kylen så länge:roll: . Återkommer med rapport senare.
Just nu leder Dumle smaken över PolkaMarabou. Vi får väl se om det står sig då den är vispad:evilgrin:.
Hmmmm, den här tråden är ju livsfarlig för oss som har lätt att gå upp i vikt ju, så jag får tänka mej hur det smakar och sitta och dreggla över denna tråd, f:n vad orättvist:cry:
Vet som sagt inte om det är för att den inte stått tillräckligt eller om det har med att ni använt lactosfri grädde.
Vet nämligen att det funkar inte lika bra att göra chokladpudding med lactosfri mjölk som vanlig mjölk, så det kan ju vara det som strular till det med.
Jag har testat att göra fluff med de flesta godis och chokladsorter några av favoriterna är:
violpistoler
ahlgrensbilar
Lindhs blåbärs choklad 70%
After eight
Skumbananer
lakrits
Går det inte att få ett lite mer utförligt recept…
Hänger ju inte riktigt med i ovanstående…
Tänkte isåfall testa Lakrits… (är nästan beroende av det…)
Egentligen borde Amda svara då äran för receptet är hennes, men såg att hon loggat ut ;).
I hennes bildgalleri fins bilder på otroliga tårtor. Vänligt nog (hmmmm) har hon även skrivit fyllningen. Efter lite tjat/beröm delade hon med sig av receptet:beg::beg::beg::beg::beg: och det ligger bland bilderna. :thumbs::thumbs::thumbs:
Nu har vi vispat Dumlegrädden och efter 9min slutade jag vispa. Tänkte att detta blir nog Dumlesmör :lol: vilket ögonblick som helst.
Konsistensen blev som vaniljsås mer än hårt grädde. Gjorde inget…mums!
Självanalys; Gick på (min) rutin , hög värme och vispa botten noga så det är nog anledningen…Blev tvärtemot Amdas råd:roll:.
Här kommer ett resept på Tobleronefondue:
[ul]
[li]1,25dl grädde[/li][li]3x100g Toblerone[/li][li]ev smak (1msk konjak eller rom eller mjölk)[/li][/ul]Värm grädden i kastrull. Dela Tobleronen och ha i.Vispa hela tiden i botten. När allt smält häll upp i foundy gryta.
Vi brukar ta en glöggskål (värmeljus under) i glas och foundypinnarna.
Skär upp massa frukt. Päron, Banan, Äpple, Vindruvor, Jordgubbar, Kiwi, Clementin, Ananas eller vad du nu gillar.
Doppa, vänta lite så frukten blir något varm (smakar mer), NJUT!!!
Ja som Bladet skrev Frank så finns receptet i mitt bildgalleri
Det gäller att man inte rör för mycket och har svag värme när godiset smälter i kastrullen vet inte varför men om det blir för varmt eller om man rör för mycket så försvinner visp möjligheten sen efteråt
Blomman: Tur för dig att du inte bor hos mig för då hade du fått äta muffins tills det sprutar ur öronen
Jag älskar att baka cupcakes med olika fyllningar och då blir det olika fluff uppe på.
Något som jag ska göra nästa gång är viol cupcakes med lakrits fluff
Blomman: Tur för dig att du inte bor hos mig för då hade du fått äta muffins tills det sprutar ur öronen
Jag älskar att baka cupcakes med olika fyllningar och då blir det olika fluff uppe på.
Tur :shock:
Något som jag ska göra nästa gång är viol cupcakes med lakrits fluff ;)[/QUOTE]
Gott!
Skriv gärna här sen vad du tyckte om det
Om du ska välja lakrits godis ta inget med salt på om du förstår vad jag menar blir bättre med “rena” bitar eller vad man ska kalla det
grädden får INTE puttra!
Om det funkar att värma i micron innan vet jag faktiskt inte har alltid tålmodigt väntat och väntat medans den jämna grädden smälter godiset
När jag gjort på polkagrisar har jag krossat dom först annars bara väntat
Ok, tackar för tipsen!:thumbs: ( hade tänkt mig piratos )
Puttra är väl lite slang här nere vid Skånegränsen…
menade förståss inte att det skulle bubbla o sjuda…
Hur ser piaratos ut? Det var för mig en ny godis
Jo vet att ni säger så där nere var mest för att klar göra till andra så de inte tror det ska puttra som de menar uppåt landet
Funderade på detta med micron frågan är om det inte blir för varmt för grädden om man häller i smält godis från micron för det blir ju super varmt där inne… hmm det är nästan så man får testa …annars kan man hacka sönder godiset i små bitar först så smälter det ju snabbare