Jag hittar inte svaren på mina frågor i alla trådar jag läser så jag tänkte att jag startar en ny och ställer frågorna här:)
Om jag ser en av mina amano honor med rom… Vad gör jag då? tar jag henne till en yngelkasse i SAMMA kar som hon går i? alltså i sötvatten. Och har henne där tills hon släpper romen?
När hon släppt romen. ska jag då flytta yngelkassen med den släppta romen till bräckt vatten?
Och hur bråttom är det för romen att bli flyttad från sötvattnet till det bräckta?
I denna guide: http://caridina.japonica.online.fr/English/Elevage.htm
skriver författaren att larverna kan gå direkt från sött till salt vatten (författaren har funnit att det fungerar bättre med full salinitet snarare än bräckt vatten). Dock låter han/hon larverna vara sötvattnet minst 3-4 dagar innan de förs över med slang till salt.
Det var stort det, jag har ett 12 liters i fönstret för att få alger i det, men det fungerar säkert med detta också ara du tänker på att saltvattnet behöver mogna någon månad innan du släpper ner några larver i det:D!!
Nej det ska komma 1 bubbla per sek. Inte fortare än så för då kan larverna fastna i ytspänningen, men kom i håg att saltvattnet behöver få mogna först annars dör larverna, det var Patrick som sa det till mej.