Allt dör!

Skaffade ett akvarium via Blocket.
Grus + pump medföljde. Har bestämt för mig att jag gjorde rent dessa.
Hade guppies i det som hela tiden dog (levde max 2 veckor). Även äppelsnäckor och skräpsnäckor (!) dog.

Stängde ner det i ett år.

Rengjorde karet med hett vatten.
Bytte till sand.
Köpte ny pump.
Stoppade i kampfisk. Kampfisk dör efter en månad.

Ska jag slänga skiten på tippen? :scratch:

Om akvariet är limmat med “fel” silicon så dör allt :frowning:

Är det ett hemtillverkat kar så bör du nog ta isär det rengöra alla glasdelar noggrant från all silicon och limma om det med ett som går till akvarium, men det är en massa jobb:)

Nej, det är ett vanligt, köpt kar. Börjar tro det vilar en förbannelse över det. Osäker på om det ens är vort skaffa nya invånare.

Vad konstigt:scratch: vad är det för fabrikat på karet då:)?

Kåpan är iaf Wromak

Kom att tänka på att min kusin hade ett kar som allt hela tiden dog i hur hon än gjorde, tillslut så åkte karet ut tror jag:)

Wromak, konstigt namn somjag inte hört talas om faktiskt:scratch:

Polskt, tror jag.

Hur ska du göra med det nu då, ställa det i källaren eller:(??

Jag har också ett Wromak kar. Har heller inte hört talas om det märket tidigare, men mitt kar funkar i alla fall helt ok.

Jag hoppas verkligen att du lyckas få ordning på karet! Det kan ju kännas hopplöst när inget man gör verkar fungera, men mitt råd är nog i alla fall att skaffa rejält med växter och låt karet stå och gå ett tag (typ en månad minst) innan du låter några fiskar få flytta in. Och börja med bara några få fiskar och utöka antalet mycket sparsamt…

Hoppas det ordnar sig för dig!

Jag hade kasserat karet. Det kostar mindre att köpa ett nytt helglas akvarium än att köpa nya djur och försöka få det att fungera.:wink:

Har du kollat vattnet? Tycker det låter konstigt att det skulle vara fel på karet, för du ser ganska snabbt om det är om silikonát annars tror jag inte det är karet. Har du någon mer inredning som du använt båda gångerna? Stenar eller rötter eller dylikt?

Nej, allt är nytt.
Var sugen på att skaffa endlers eller körsbärsräkor, men vet inte om det är nån vits.

…en bild säjer mer än tusen ord;)

fota silikonskarven, och karet med inredning

edit fins det nån dekoration. isf vad?

Kan det vara reparerat någonstans med fel silicon då:scratch:

Blocket är bra men man vet inte karets historia.
Här är en länk till wromak. http://www.wromak.com.pl/wromak_se/akwaria_se.htm
Börja med att jämföra bilderna. Verkar karet vara lika hemsidans eller har det andra proportioner?

Kåpan är iaf Wromak

Kan det vara så att överdelen är Wromak och underdelen är hemmagjord? Kan bli väldigt snyggt(proffsigt) även om man siliconar själv.

Jo ett sätt att se om det är fabriksbyggt, kolla om det är en fin sträng med en kant som liknar typ en gummilist, för helglaskar har den där listen iaf dom polsktillverkade jag har. Är det en utstruken sträng är det hemmagjort, om det inte inte är aluram (dala zooline)då dom verkar köra på den modellen. Som sagt en bild vore bra. Helst en på hela karet och en på fogarna.

Var?
12345

Stämmer dina mått med detta?

http://www.wromak.com.pl/wromak_se/akwaria_proste_se.htm

Ditt kar ser lite “högre&kortare” ut än bilderna på ovan hemsida…Vinkeln på fotona kan ju luras…
Går du in på länken ovan så har du måtten på deras kar+glasets tjocklek. Stämmer detta med dina mått?

Felsökning med fokus på fel/giftigt silicon
[ul]
[li]Wromaks top/överdel med hemmagjord underdel med giftigt silicon[/li][li]wromaks top+akvarium i deras färgglada siliconserie (svart) http://www.wromak.com.pl/wromak_se/akcesoria_40_tki_se.html mejla och fråga om siliconets innehåll (ser ej på bilden om du har tex svarta fogar) då räkor är känsligare[/li][li]Felaktig lagning med giftig silicon[/li][li]Annat fel?..tänk nytt…tex står karet olämpligt och drar ner otrevligheter via luftpumpen(?!) som löser ut i vattnet, tex nicotin om karet står i köket bredvid “rökarnas fläkt”.[/li][li]annat fel…Karet står bredvid hallspegeln och får sin dagliga “dusch” av hårspray som landar i vattnet.[/li][li]??[/li][/ul]Lycka till i felsöket.

[ul]
[/ul]