Algproblem eller normalt?

Har javamossa (tror det är det i alla fall) Och på vissa av javamossans “stränkar” växer der brun- genomskinliga saker. är det rötter eller är det någon typ av alger? det ser liksom ut som små toffsar som är drygt 1-2mm långa. finns bara på mossan och inte på någon annan växt i hela karet. om det är alger vilka alger är det och hur får jag bort dem? :?:

Jag är inte helt säker men jag tror det är sporer eller liknande som mossan bildar
för jag har sett samma sak på min mossa men ingen annan stans:D:D!!!

Alltså, summan av kontentan är att det är normalt på mosa och sporer eller något:D:D!!!

Haha jaha okej då är jag inte ensam! skönt! :smiley: :slight_smile:

Nä:D, jag tror att den trivs bra när den får dom där bruna grejerna i topparna på mossan:D!!

Hmm Ny tror jag vi tänker lite olika… Mina sitter längs stjälken…

Min mossa får däremot gröna skott längst ut på varje “moss sträng”. Kanske var jag lite otydlig när jag skrev? :slight_smile:

Ja så är det nog ja:lol:, dom sitter på “stjälken”, men det är nog ingen alg i alla fall utan tillhör mossan som sagt, jag har inte kollat den nu, såg de där bruna sakerna tidigare. Jag tror de flästa mossor får liknande bruna grejer:D!!

Aja Vad bra skönt att höra! :smiley: Ja mossan mår ju jätte bra i övrigt och växer så det knakar! :slight_smile:

H slängde precis in Weepingmoss på säljes så jag slängde mej över 2 portioner:lol::lol:!!!
Har Pm:at honom redan:D:D!!!

Haha Ja jag så att du gjorde det! :slight_smile:

Skulle också vilja beställa men har ingen plats i nått av mina kar just nu tyvärr… men det kommer väl fler chanser :slight_smile:

Jag har gott om plats i mitt 250L hallkar, finns ingen mossa alls där så tänkte stoppa ner mossan i det karet:D!!
Har rotat i mitt hörnkar en stund med Pellian som har vuxit som en matta i stället för på stenarna, men när jag tog upp den så såg jag att den faktiskt delvist vuxit fast, sitter lite Pellia på kolstenarna faktiskt:D!! Nu har jag surrat fast den igen ovanpå, ser så ynkligt ut annars:lol:, men när jag rotade runt så hamnade allt helt annorlunda:x och nu vet jag inte om jag är så nöjd med hur allt hamnade:lol::lol:!!!

Vilken tur att du hade det! Ska någon gång skaffa mig ett till kar där jag ska ha massor med växter!!! :slight_smile: Pellian tycker jag super snygg! men har dock inge men får nog åka iväg och köpa lite sånnt och se till så att jag får lite plats, Kanske får det plats på någon sten någon stans men det får jag nog göra när jag gör om i mitt 112 liters kar! Att ha en hel matta med sånnt skulle jag vilja har :lol:

Den är jättefin när den växer på stenarna:D!! Mitt kar har inte slocknat än men det gör dom nog snart och i morgon får jag se vad jag ska hitta på i hörnkaret när lytsendimman lagt sej:D:D!!!

Ja det tycker jag med! när tänds och släcks dina kar?

Brukar vara mellan 22.00 och 23.00, vet inte varför jag har olika tid faktiskt, det har bara blivit så, dom tänds olika också:lol::lol:!!!
Ska kolla pumpen i morgon också i hörnkaret, den låter lite och har inte rätt flås liksom, antagligen så har rotorn eller vad det nu heter svårt att snurra:)!!

Jag brukar ta och göra rent rotorn en gång i månaden på mina pumpar och filter! och när det behövs så gör jag rent filtrerna :slight_smile:

Jag gjorde rent dem när jag kom tillbaks från semestern, men den har låtit lite sen dess, det är irriterande så jag får plocka upp den och ta i sär den igen:D!!

Der är jobbigt när pumparna låter! så du får nog ta och fixa det! :slight_smile:

Japp, idag ska pumpen upp och meckas lite med:lol::lol:!!! Karet står i sovrummet så den irriterar, särskilt när man ska sova för av någon anledning brötar den mera när man släcker lampan:lol::lol::lol:!!

Knepigt det där:scratch::scratch: