Akvarium inköpt, nu väntar jag på äppelsnäckor!

Jag har precis köpt ett akvarium, 40 liter med pump och belysning. Har tänkt att enbart ha äppelsnäckor i. Vad ska jag tänka på?

Hur länge ska akvariet vara igång när jag släpper i de första?
Kan jag släppa i många på en gång, eller borde jag köpa lite pö om pö och öka antalet sakta?

Hur många bör jag ha i ett 40-literskar?

Vilken mat är bäst? Har läst att man kan ge broccoli, ärtor och andra grönsaker, men det är väl inte basfödan?

Ska man göra något mer med vattnet än se till att det finns kalk (tänkte satsa på kalksköldpaddor)? Har kommunalt vatten. Lägger man i en sköldpadda åt gången, eller ska man dela på den?

Som sagt, mycket frågor och funderingar! Mycket tacksam för svar! :smiley:

Hej Mynta och välkommen till oss, men du får gärna presentera dej i Presentationstråden :smiley: :smiley: !!!

Ditt kar bör stå i ett par veckor först med 1 eller 2 fiskar, snäckor för att få balans på karet och efter det när du ser att värdena är bra så kan du släppa ner fler djur, detta för att inte få en nitritschock i vattnet för då är risken stor att alla djur dör.
Snäckorna äter det mesta, allt från överbliven fiskmat, grönsaker, multnande växtdelar och fiskbajs. Mina är tokiga i gröna skalade ärtor och råa morotsslantar :smiley: !!
Du kan plocka fjolårslöv till dem av Ek, Bok, Al, Asp m.m.m.m. men koka dem först särskilt Eklöven, men vid kokning så sjunker dom också till botten lättare, tror det räcker med några minuters kokning, snäckorna äter dessa löv också, ge dem - 2 löv och ge dem mer när det bara är nerverna kvar av bladen :D!!

Hihi slängde ner ärtor till mina för första gången fast då vare till sånna elefant snäckor(?) glömde skala dom och undra varför dom inte åt:S sen kom räkorna tog bort skalet och då satt som klister på ärtorna:D det är ett hett tips!

Tack för svaren! :slight_smile:

Ni skriver att de äter bland annat överbliven fiskmat. Kan man ge vilken fiskmat som helst? “Vanlig” från ICA, eller ska det vara någon speciell sort?

De äter allt! Flingfoder, maltabletter, m.m… Jag kör med foder som sjunker ned till botten. Alltså mat för bottenlevande djur. 8)

Jag matar mina snäckor, både bebbar och vuxna med denna meny:

Kokt sallad
Kokt babyspenat
Kokta maskrosblad
Broccoli
Skalade gröna ärtor
Gurka
Hikari Crab cuisine
Algtabletter

Kokar en del grönsaker för att få dem att sjunka och för att de ska vara lättuggade för bebbarna! :slight_smile:

Sen måste jag få säga att för lågt ph värde är inte alls bra är det för lågt så fräter det på skalen och det e inte vackert.

Ja precis! Vanligt bikarbonat fungerar bra som pH-höjare! :slight_smile:

Åhå, hur mycket ska man ha i t ex ett 100-liters kar? Kan vara värt att testa. :smiley:

Åhå, hur mycket ska man ha i t ex ett 100-liters kar? Kan vara värt att testa. :D[/quote]

Jag har tidigare kört 1msk per 100L vatten och tillsätt bara vid vattenbyte! :slight_smile:

Yes precis som dagge skriver! :smiley:

Åhå, hur mycket ska man ha i t ex ett 100-liters kar? Kan vara värt att testa. :D[/quote]

Jag har tidigare kört 1msk per 100L vatten och tillsätt bara vid vattenbyte! :)[/quote]

Ok! Thanx! När man gör delvattenbyte då? (jag gör det varje till varannan vecka) om man byter ut 20 liter… Hur mycket ska man ha i då? :oops:

Jag har tidigare kört 1msk per 100L vatten och tillsätt bara vid vattenbyte! :)[/quote]

Ok! Thanx! När man gör delvattenbyte då? (jag gör det varje till varannan vecka) om man byter ut 20 liter… Hur mycket ska man ha i då? :oops:[/quote]

1/5 av en matsked :slight_smile: , en liten skvätt bara.