Akvarieställning !

Tjolahoppsan!

Jag tänkte dela med mig utav vårat projekt - eller ja, sambons egentligen.
8x140liters akvarium.

Vi köpte hem 10 140liters kar och virke (2 tum 4).
10liters dunkar från Biltema och fyllde med filter. :thumbs:

Glomat

Virke
Ett par akvarium.
Cirkulationspumpar

Akvarium
Tomt utrymme!
Det börjar !
Rakt är det iaf :wink:
Den tar form!
Mer form !!
Rör
Lysrören :thumbs:
Böjningar

Filter
Slangar
Det börjar se ut som någon form av förvaring :wink:
Akvarium på plats.
Målning av baksidan!
Lite små snuttar
Akvariumena åt rätt håll :thumbs:
Lysrören på plats
Underbart ljus !
Vattenfyllning!
Klart för inkörning!

Jag vet att det har hoppat lite med bilder, men det blir väl så när man glömmer bort att göra en tråd om det här från början skäms !
Nu är det snart dags att köpa lite fiskar :wink:

Lite extra bilder medföljer :stuck_out_tongue_winking_eye:
Zheeba, hunden, ville vara med och fick två stumpar av virket och tuggade på - till slut låg hon så gulligt (och med den typiska blicken) :stuck_out_tongue:

Nu hänger jag inte riktigt med…har ni gjort filter av biltema dunkarna?
Hur??

-Ja, förklara “nyfiken”:thumbs:

Jag är också nyfiken på konstruktionen:D!!

Intressant :slight_smile:

Vi köpte plastdunkar på Biltema och fyllde dem med filtermaterial, kanske var lite otydligt :roll:

Super fin ställning. Verkligen mycket jobb från grunden :slight_smile:

Lycka till med invånarna så småningom.

Kul projekt!:thumbs:

Hur kommer vattnet att cirkulera? Kommer det rinna ned från det översta och sen ända ned till filtret. Sen pumpas upp till det översta? Har ni tänkt på eftersläpningen vid strömavbrott? :scratch:

Härligt projekt:D Glömde säga det viktigaste. Blev så nyfiken på filtersystemet!

Roligt med egna ställningar :slight_smile:

Vad ska ni ha för fisk? ^^

Vid strömavbrott? Oj! Så långt har vi nog inte tänkt… :roll::stuck_out_tongue:
Men finns det alternativ till det? Förslag mottages gärna!

Fisk? Ojojoj! Vi ska iväg i veckan och inhandla lite, vad det blir återstår att se. Sambon är sugen på guldfisk, jag är mer sugen på Slöjstjärtar (såg en på Akvariekällaren i Örebro som var mega stor! Den vill jag ha!!) men det lutar nog åt lite åt olika håll och kanter… Återstår att se, bilder kommer självklart upp! :smiley:

Förtillfället är 4 akvarium fulla med växter så 4 akvarium blir det med fisk!

Ja, just det, avdunstningen kommer också att märkas där nere i filterlådan med risk för att pumpen går torr:(.

Ett alternativ är att bygga en sumpdel som kan rymma tillräckligt mycket vatten för att klara både avdunstnig och eftersläpning. Kanske en stor genomskinlig plastback ifrån ikea eller limma något själv i glas.

Smaart! Det tål att fundera på, ska disskutera med sambon och se vad vi kommer fram till - om vi ens gör det :stuck_out_tongue_winking_eye:
Men jätte stort tack för tipset ! :thumbs:

Mycket bra jobbat…:thumbs::thumbs::thumbs:…
…hur löste Du problemet med ventilationen???
det kommer vara mycket fukt i luften…risk för vattenskador.

En sak till…
…varför behöver man ett extra filtering system i sån lösning med själva karen???

No more questions;).

Eftersom att ställningen står nere i källaren så beslöt vi oss för att plocka bort källardörren och sätta dit draperi istället - det blev mysigare, man hör hur vattnet pålar :slight_smile:
Ang extra filtrering så förstår jag inte riktigt hur du menar :confused: Jag är inte direkt så insatt i akvaristiken, och sambon sover för tillfället, har du lust att försöka förklara mer ingående? :stuck_out_tongue: :roll:

Dina karen har jo ytavrinning.

Dra vattenslang till karet och låt kalt vatten droppa in . . . justera så att d droppar inte får mycket.

125ml i timme = 21l i väckan.

om du byter så mycket i veckan räcker väll för att slippa filtering i 140l kar? om d önskas kan droppa mer eller mindre.

Då och då gör större vattenbyte om d behövs.

kostar lite “$” men lönar sig i längden.

Så skulle jag göra…:smiley:

Nu förstår jag! :P:thumbs:

Det låter smart! Mycket smart !

Dock är det sambons ställning och det är ganska skönt att det går av sig själv :slight_smile:

En liten uppdatering :slight_smile:

Vi har fått igång dem två sista karen i ställningen + ställt dit ett Aquastar MP 60.
Fisken blev trumvirvel Guppys! :lol:

Jag gillar Fire Tails :thumbs:
Deras akvarium ska jag ta hand om :smiley:
Lite bilder självklart!

Jag minns inte vad den arten kallas…
Mina Fire Tails :smiley:
Dem andra två igång :slight_smile:
Guppy till :smiley:
Sambon vart lite sugen - så han får ha ett eget litet 10l zolux kar vid datorn - Inte mig emot :D:lol::thumbs: