Hej jag har en Amanoräka som gått med rom länge och igår bestämde jag mig för att flytta henne till eget akvarium för att göra ett försök att rädda de små.
I morse upptäckte jag att akvariet kryllar av små larver. Jätte yttepyttesmå, men många.
Jag har just nu salthalt 12,5 gram salt per liter i vattnet. Är det lagom?
Temperaturen ligger runt 28 grader eftersom mamma Amano bor med mina diskusar.
Men VAD ska jag utfodra dessa minibebisar med? Satt igång infusorieladdning på gurka och vatten, men vet inte om det är rätt? Alla tips tas emot med stor tacksamhet!
Du har gett dig på något väldigt svårt. Det är några få här i Sverige som lyckats med amano.
Vad jag förstår så måste du ha haft igång saltakvariet en tid för att det ska ha bildats alger som larverna äter. Och det svåra är just att få dem att äta och växa och inte tyna bort.
Exakt vad det är för alger som de äter kommer jag inte ihåg, men jag hoppas någon annan här kan ge svar på det.
Mitt tips är att läsa på ordentligt och skaffa dig kunskap om detta, och sen ge det ett försök. Det är inte omöjligt, men som sagt svårt.
Det finns en tjej på zoopet som har lyckats föda upp ett par kullar senaste året, men kommer inte ihåg vad tråden heter. Men hennes framgång ligger i att hon bor nära havet så hon använde havsvatten. Plus att hon läst på i ämnet.
Gå in på zoopet.com och sök bland trådarna på att odla amano så kommer du att hitta tråden.
Jo jag har Amanos i mitt Diskusakvarium och mitt mål är inte odling, men jag är en nyfiken själ och kan inte låta bli att testa! Jag tror precis som du att det är svårt att ad hoc klara en kull utan får se detta som test och lärdom inför nya kullar. Har startat upp grönvatten nu på fönsterbrädan, men lite sent påtänkt…
Prova med Liquizell. Några få droppar bara. Eller kolla på Saltvattenforum efter färsk phytoplankton. Finns också phytoplankton i flaskor för koraller, googla lite.
Ta nu inte detta negativt, men jag tycker du har fel tänk. (menar absolut inget illa nu)
Jag tror delvis att det är svårt för det är så alla säger och då vågar väldigt få prova. Jag önskar att alla hade testat iaf en kull på sina dräktiga Amanohonor för då hade vi haft lösningen som gjort de mer lättodlade.
Jag tror på grönvatten/färsk phytoplankton samt att bräckt/havsvatten kan vara en stor hjälp på vägen. Skall man fodra med infusorier så blir vattnet lätt dåligt och då kan man bli tvungen till att göra stora VB för att hålla vattnet i bra kvalitet. Då är det bra att ha tillgång till havsvatten och kunna byta 50% av vattnet varje dag.