Akadama Ibaraki

Har någon hunnit testa den “nya” soilen Akadama Ibaraki ännu? Håller den formen och hur buffrar den Ph?

Har inte testat den, men jag har läst av en människa som har testat den, och att den smulas sönder efter ca ett år. Det diskuterades om det var just den skeppningen med Ibaraki som var dålig, men det är inget som har bevisats.

Kan ge dig länk om du är intresserad av att läsa själv

Ja tack, jag har hört om detta problem men Janne J. har försäkrat att den är väl beprövad och helt ok.:?

har testat den och inga problem med den … funkar kanon… ser fin ut också :smiley:

Kan du lägga upp en bild på karet med akadaman? :slight_smile:

har tyvärr ingen kamera för tillfället kommer på måndag

Hur länge har du testat Akadaman?

Jag har akadama i mitt high-tech. Dock ej den sorten men det blrde vara ganska lika. Har funkat fint för mig.

Jag har kört den sedan förra sommaren i ett par kar och den funkar som ebigold soilen, man ska inte rota för mycket i bottnen då det grumlas upp ganska mycket, men det gäller all soil.

Hur håller sig vattenparametrarna jämfört med shrimpsoil?

Jag har haft Ibaraki sen februari i år.
Funkar perfekt, utan några tecken på att den ska falla sönder.

Har du lust att delge nån bild hur helheten ser ut? :slight_smile:

Jag kollar sällan värdena, så länge ynglen överlever och växer på bra är jag nöjd :). Ska kolla ph värdet i morgon om jag hinner.

Har du fått in 4Kg. påsar på Ebishop av denna sort ännu?

Ser vackert ut i ditt kar men personligen så har jag lite svårt med brunaktig soil till CB,CR och Taiwan-Bees.
Det stämmer inte helt för mig så därför kör jag med Ebi shrimpsoil som är går mer åt en mörkgråa ton.
Men smaken är ju som bekant delad och gäller det odling före utseende så är det en annan femma.:wink:
Nyfiken blir man emmelertid för nya produkter och jag plankar dessutom gärna vad odlarna kör med.
Kan tänka mig att provtesta ett kar med Iberaki framöver när mindre förpackningar finns att köpa.

Snygg rot med mossa du har där Johnny :thumbup:

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Får hålla med broddan.
Tycker att det var en mycket vackert rot med växter på…
Blir helt inspirerat av dig Johnny :thumbs:
Mvh Pia

Tack tack…!

Ja, jag föredrar också färgen på shrimpsoil.
Jag testade den mest för att Ibaraki är billigare än shrimpsoil och jag ville testa med en tjockare botten på ett par akvarier.

Ibaraki = 18,7kr/L
Shrimpsoil = 37,8kr/L

Vad har du kommit fram till i testen, blir det skillnad på ett tjockare lager soil?