5e Internationellt Räkchampionat 2013 - 25.1.-27.1.2013 i Hannover /Tyskland

Hej,

Riktlinjerna (www.garnelenchampionat.de/guidelines) och anmälningsblanketten (www.garnelenchampionat.de/registration) för den 5e internationellt räkchampionat 2013 är online nu. Den här gången kommer vi att ha 10 tävlingskategorier och vi har reviderat poängsystemet för att göra hela tävlingen mer sofistikerat.

Ha en trevlig helg.

www.garnelenchampionat.de

Jag hoppas verkligen att vi kommer att ha svensk deltagare den här året !!!

Vilken tur man har! Jag skall nämligen till Hannover-mässan med medlemmar från Malmö akvarieförening. Jisses, nu blev längtan ännu större till Tysklandresan!

Jiiippiee :stuck_out_tongue:

Igår selekterade jag mina räkor för championatet i tyskland :slight_smile: Det blir spännande att delta i år :slight_smile:

Roligt! Jag kommer att komma förbi och heja på dig!

Och är det finns platser kvar i bussen om det är fler som vill med! I nuläget är vi 28 anmälda. Det finns ännu platser kvar så hör av er om ni är intresserade. Det blir ett fullspäckat program med många intressanta besök i akvarieaffärer, mässor mm! Och så klart trevligt umgänge med massor av räk- och fisksnack. :slight_smile:

För mer information och anmälan ring Anders Hinton 0709-737003.

Leveransadressen för championats räkor finns nu tillgänglig: http://www.garnelenchampionat.de/2012/delivery/

På vår nedladdningssida finns det också olika banners för att marknadsföra tävlingen: http://www.garnelenchampionat.de/downloadGCH_Crustahunter_575x178_DE.jpg

Hur många räkor ska du delta med? Tävlar man med individuella räkor eller med grupper? Hur många utställningsposter räknar du med att det blir totalt på championatet? Många frågor, jag har aldrig varit på ett räkchampionat tidigare, så det ska bli kul att se! :slight_smile:

Det finns 250 akvarier uppdelat i 10 kategorier man kan delta i. Man kan delta med maximalt 3 Sets av räkor i varje kategori. En Set ska vara mellan 3-5 räkor. Juryn värdera de bästa 3 räkor om det finns mer än 3 räkor i set.

Jag ska delta i två kategorier med en set var.

Mer information finns här på engelska:

http://www.garnelenchampionat.de/guidelines/

Ett tips här är att ha 5 st med i varje grupp, har man bara tre och en gömmer sig eller dör är man diskad direkt.

Var kan man läsa bedömningskriterierna?

Judging procedure

A show group consists of three to five shrimps to allow for an assessment of the standard of breeding achieved. The best three invertebrates in a show group are compared with each other by the jury (two jurors in each group) with the help of a points system. A maximum of ten points are allocated per show group in quarter-point steps for
1. Colour and intensity of colour (max. 2.5 points)
2. Markings (max. 2.0 points)
3. Size and shape of body (max. 2.5 points)
4. Size relative to each other (max. 1.5 points)
5. Shape, health and vitality (max. 1.5 points)
Categories 1 to 9 will be each be assessed by two judges, who will not themselves be allowed to exhibit in this category (family members are also excluded). Each show group will be judged according to the points system listed above. The tanks are of course anonymous. The two point jurors are not expected to determine any order of merit.
Once the points have been awarded, if there is a draw (in the higher placings) in one category, three other point jurors, who may not themselves have exhibited in the relevant category, will decide the first three places in the category in question.
Once the first place has been decided in categories 1 to 9, each of the competition jurors, none of whom has himself entered a category winner, will be given a list with the tank numbers of the category winners and will then decide which are his three favourites (1st place = 3 points, 2nd place = 2 points, 3rd place = 1 point). The show group with the highest combined number of points from this assessment will be the overall champion.
Category 10 will be given special treatment. Since new hybrids or variants can only partly be judged according to the normal criteria,
three special prizes for innovative breeding achievements will be awarded here by a sponsor with the assistance of the organizing committee.
There will be no access to the competition tanks for spectators for approx. 2 hours on the Friday during the period when the jury members are doing the judging. This is to avoid them being distracted from their task.
Visitors can vote on the public’s favourite on the Friday, Saturday and Sunday. All votes cast that carry the name and full address of the voter will be entered in a draw for a prize, which will be presented directly at the event. Should the winner not be present or able to collect his prize, a new winner will be drawn.
Evaluation of the public’s favourite and the jurors’ points will be carried out by the organizing committee.
After the evaluation, the winners of the different categories will be announced on the exhibition area and on the website. The names of the jurors for the individual categories will also be announced.

Jen, vet du om det blir auktion på räkorna efter mässan som tidigare år?

Yes, det blir auktion igen.

Gott:hehe:…

Jag var på semester när Hannovermässan gick av stapeln, men trodde att någon kunde lägga ut lite bilder och sammanfatta lite om bla “årets räka”, trenderna, hade vi inte svensk deltagare tom i någon klass, eller har jag fått det om bakfoten :slight_smile:

Jag är också nyfiken då inte jag heller kunde åka i år…

Sorry… är lite stressad och har inte haft tid :roll:

Jag var i Hannover som en del av Crustahunters. Efter 11 timmar kom jag fram till Hannover onsdag kväll. Nästa morgon handlade jag lite, sen åkte jag till mässan. Det var helt kaotisk, allt var under uppbygnad. Jag var först på plats, resten av Crustahunters anlände under eftermiddagen. Vi byggde vårt “Chill out” mässstånd.

Stolarna blev en stor succee och vi sålde alla efter mässan. Kl. 19.00 var vi alla trött och gick till Mongolisk restaurant för att äta. Chris Lukhaup hadde fortfarande inte kommit då, han kom till mässan kl 20.00 och var tvungen att jobbar till midnatt.

Fredag var det bara lite folk där. Rene och några andra Crustahunters hadde festat med JBL folk på hotelet till kl 4.30 på morgonen. När de kom till mässan till sist kl 11 var de fortfarande helt slut, så Rene kunde inte protestera när vi klädde upp honom lite så det passade till vårt mässstånd :smiley:

Tyvärr så hände det också tråkiga saker. Mellan torsdag och fredag middag hadde någon stulit en av Monika Pöhlers Tibees; fräckt ut från utställningskåret. Mo's Projekte | Garnelen und anderes :evil::evil::evil:

Fredag var det också dags för jurybedömning. Jag tror fortfarande att det var för tidig. Andra räkor hadde helt bättre färger på söndag än de som vann på fredag. Jag deltog (men visste att jag hade inget chans). Jag tror jag kom sist med mina räkor :lol::lol::lol:

Anyways, räktrenden är definitiv Pintos, Shadow Mosura och Tibees. Tyvärr var jag jätte upptagen och hadde inte tid att fotografera mycket.

(Man kunde köper dessa fyra Red Pintos för €1500)

Den här året fanns det mycket bättre Red Bee räkor att se. Nästan alla hade röda eller vita ben. Men det fanns nästan inga Black Bees. Neocaridina var som vanlig. Inga Sakura hanar i Championatet, bara honor :roll: Inte många Yellow, Chocolate heller. Några Carbon Rillis då och Blue Jelly.

Fredag kväll var det “Come together Party” hos en grekisk restaurant. Det kom mycket folk (ca 60 räkmäniskor från hela världen) och vi hade det mycket roligt även om maten var hemsk.

Lördag och Söndag diskuterades mycket om championatet och vem som vann. Konstig nog har alla som vann med sina räkor en företag som säljer räkor… :roll:

Lördag kväll var “Scapers Night” från “Art of the Planted Aquarium” (and Oliver Knott vann inte detta gång!). Mycket god buffee !

Söndags var det sen prisutdelning för räkchampionatet och sen auktion. De riktig fina räkor fanns inte med i auktionen så jag köpte ingenting. Istället fick jag sällsynta filterräkor från en kvinna från Holland, Akaebinosato PRL från Tyskland, Shadow Mosuras från Tyskland och Crystal Black från Italien.

Måste bara säger att det är jätte skönt att träffa räkfolket så här varje år !!! Och de är så snällt ! Och det är så rolig att försöker prata med till exempel Christian Ghia från Italien som förstår nästan inget engelska eller med folk från Frankrike, Holland eller Thailand.

http://www.aquanet.tv/Video/342-5-internationales-garnelenchampionat-auf-der-heimtiermesse-hannover--garnelen-galerie-1250

Ett film av championatet (på tyska)

Kul att få lite inside info och bilder. Vad är det för mossa som räkorna sitter på på bilderna?