35 liters räk-skål!

Idag börjar räk-projektet på riktigt. Eftersom att 45 liters karet jag egentligen skulle köra med råkade åka i backen fick det bli lite ändringar. Kom på att jag hade en gammal guldfisk skål på 35 liter som jag tidigare använt som yngelkar till kampfiskarna. Så det får bli den istället:)

156 liters karets invånare åt ju upp de förra räkorna på cirka 10 minuter, jävla kampfiskar!
Men hoppas att det ska gå bättre nu. Igår fyllde jag på med vatten drog igång Elite mini filtret och Clear Flow botten filtret är igång med.

Idag kommer shrimp soilen köpte 3 liter Advanced soil från Pimp your shrimp. Roten ligger på vattning och är nog klar ikväll så jag kan binda på javamossan. Köpte även två stycken anubis nana och en mossboll. Ska försöka hinna i med soilen och växterna ikväll och vattenberedningsmedlen och slänga upp lite bilder. Igår såg det ut såhär när det va vattenfylt och filterna drog igång. Tips?

Ta ur vattnet och häll i soilen först det är bästa sättet att förfara med den, vattnet kan du ju bara ha i hinkar tills soilen är på plats:)

Mossbollen är ingen mossboll utan en algboll av Caldopora, dom är jättefina men du ska veta att den kan börja sprida sej och då blir det en pest i karet som är mycket svår att bli av med, vi är många som drabbats av eländet och hos oss är den portförbjuden, bara en arning:)

Kampfiskar och räkor brukar inte funka då räkorna är smaskig mat för dem, dom tar ju även vuxna räkor så inte ens dom går ju säkra som du märkt:)

Anubiasen bör du fästa på roten eller på en sten, den vill inte stå med hela rötterna i bottensubstratet.

Kommer nog att bli snyggt när det är klart:thumbs:

tack för alla tips! Slänger upp bild ikväll eller imorrn när planteringen är klar och soilen är i:)

Ja förbannade kampfiskar! xD

Fast det finns faktiskt Bettor som inte fattat vad dom är med, min Redman är död sen en tid men han trodde att han var en mal han rörde aldrig de minsta ynglen i karet ens även om de simmade mitt framför munnen:D

Ser fram emot bilder då:thumbs:

Snygg skål :smiley: var har du hittat den?

Köpte den på Guldfisken här i stan för något år sen för någon hundralapp. Den är verkligen enorm! :slight_smile:

Spännande med nya bilder, snygg skål, har aldrig sett en så stor, lycka till med projekten.;):thumbs:

Inte jag heller, jag va bara tvungen att köpa den när jag såg den :slight_smile: Tackar tackar kommer updatera med bilder hur det går!:lol:

Tror ni jag behöver en värmare? Läst att körsbärsräkor inte är jätte kräsna kommer ju vara på rumstemepatur runt 18-20 grader isåfall?

Nä, du behöver ingen värmare, det fungerar fint med rumstemperatur:D!

Kanon, tack! :smiley:

Nu va soilen i grummligt som fan är det :roll: Växterna fixade roten flyter just nu bara runt med vöxterna på sjunker väll om någon dag. Såhär ser det ut än så länge:)

Snygg rot du hittat :thumbs:

Tackar :wink: Den vägrar sjunka bara :scratch:

Det tar lite tid att få den att sjunka om man inte kokar den, den flyter som ett flöte, lägg något tungt på roten som håller den på plats tills den stannar kvar själv:)

Har lagt en sten på just nu, ser så fult ut:P Tänkte att jag lägger upp en bild på när den har sjunkt så får du se hur det blev :lol:

Jag vet att det inte ser så snyggt ut men det funkar ju och är bara tills roten stannar där man vill ha den och det är ända sättet att få den att sjunka när du har växter på den, ser fram emot att få se bilder sen då:thumbs:

Efter att ha haft igång det ett par dagar är jag fortfarande inte nöjd :scratch:
eftersom att det är en skål blir ju insikten inte den bästa så har idag beställt
http://www.akvarieshopen.se/akvarium-EN/nano-akvarium/akvarium-shrimp-set-20-25x25x30cm.html
som kommer torsdag/fredag slänger upp bilder på hur det blev istället :!:

Lycka till. Kör med detta fast 30 liters lådan. Filter patronen anser jag dock vara för grov och bör enligt mig bytas mot en finare

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Hoppas du får ditt paket ifrån flodströms, dem är verkligen totalt kass på att hantera och sköta om sina kunder. Det finns inte många som har något gott att säga om dem

http://www.redbee.se/showthread.php/2690-Stor-VARNING-för-Flodströms?highlight=flodstr�ms