Efter en hel del plöjande i gamla trådar Slänger jag nu ut mina Vingar och Flyger in i Räkträsket:mrgreen:.
Förra vintern provade jag ett fåtal röda räkor i en räkvas med slimlinebakgrund och fisk:evilgrin:.Supersnygga eldguppy.De såg ut som eldsflammor på raggarbilar. Bara hanar. Dom jagade ut varandra:hehe:. Inga räklingar:evilgrin:. Stora vattenbyten:oops:. Trixat med pumpar och filtrering hela året och begriper nu mer(hoppas jag).Räkvasen har innehållit både Kampfisk och olika yngel. Den enda som bott där hela året är en algsnigel.
Nu börjar räkäventyret. …Tack vare redbee…
Efter massa surfande så slutade det med att jag tog bilen till BrommaZoo och införskaffade en Cocoon 6, 31L, andra generationen. 995kr*****Lycka****
Det mesta växtmaterialet var slutsålt så på hemmvägen E4 Norrut stannade jag vid Stinsen,Häggvik // InfraCity // Arlanda Stad. Alla råkade vara ArkenZoo och lika slutsålt som på Bromma överallt.
…Fast Arlanda Stad hade en 25kr låda med Javamossa på pinne, skruvad mindre vallisneria och Anubis Bartieri blå(?)
Infra City Arken hade det snyggaste nano jag sett. Teakplatta i botten och en teakarm med dioderbelysning. Höll nästan på att åka tillbaka och byta in cocoonen igen:).
Ägnade hela kvällen till att koka rot och skrubba akvariet/kolla vattentätheten.
…och naturligtvis surfa redbee:!:.
Övriga önskelistan gurkkrokar i rödaktig lera och 3-pack småborstar med borst även på kortändan till rengöring av nanopumpar får vänta.
Funderat jättemycke då jag vill ha en rödaktig botten som matchar Reedmore(heter den så?) roten.
Oliver Knott har en rödaktig. Coops egen kattsand “Extra” likaså.
Det blev kattsand. Mest för att jag inte törs göda växterna(pga räkorna). Gillar den kortare skruvade vallisnerian och den trivs inte hos mej. I ett kar äter Elefantsniglarna upp dem:evil:. I de andra är substratet för grovt så varje gång en ansistrus eller äppelsnäcka passerar så flyter de upp:evil:. Nu ska det funka:lol::!:…Hoppas jag.
Gladeligen hällde jag imorse på vatten ändå. Läst att andra medlemmar INTE sköljt sanden så…Det blev en enda brun soppa av alltihopalol. Det var bara att göra vattenbyte direkt i karet. I praktiken sköljde jag sanden i Cocoonen.
Exclusiva akvariehinkar;) …hahaha
Nej, jag var otålig och “skulle bara” fylla på vatten/dra igång pumpen innan Julgransplundringen så skulle pumpen jobba medans vi var borta…Skynda långsamt hette det visst.
Roten är kokt och ilagd.Fick tynga ner den med en sten eftersom den fortfarande flyter lite.
Gummisnodd för att fästa Anubisen.
Vallisnerian verkar sitta. Fast jag fick trycka ned den ganska långt…hmmmmm
Har för mej att den inte gillar det utan vill ha rötterna väldigt ytligt:?::?:
Kattsanden(gruset) verkar väldigt “lätt” på botten.
Är Oliver Knotts soil lika “lätt” eller ligger den tyngre:?:
Nån som vet:?:
Reflektion
Vattnet är inte lika rödbrunt längre men däremot mjölkaktigt:confused:.
Ser ut som jag har hällt beredningsmedel i. Fast det har jag inte…
Jag kan tipsa om att bara ha kattsand ett tunt lager och platta till ordentligt
lite geggigt men går bra sen har man i tex blästersand från jula ovanpå.
då blir det inte sådär mjölkigt… har märkt att om jag ordnar till nått i våra nano´s
så blir det som en rök från kattsanden eller hur jag ska förklara…
Hoppas du förstår hur jag menar
Efter sista vattenbytet slangade jag tillbaka vattnet och lät det rina ut på en plattare sten.
Justerade inredningen en sista gång (…tror ni på det;))
Men oj va flyktig kattsoilen(ser ut så) är. Minsta felstyrning av påfyllsvattnet och den åker runt direkt:(
Bilder kommer imorgon…Tänker lura hit Saga09 :mrgreen: …
…ssssssssssshhhhhhhhhhhhh! inte skvallra nu:hehe:. K A F F E…?!Komsi komsi:rolleyes:…Näjuste Hon vill ha Te:D
:!::!: Att det ska vara så svårt att få över bilderna från telefonen till datorn:evil::evil::evil:. Har snsrt tryckt på varenda knapp och popup fönster jag hittat …nåja…
Blir till att trakasera nån datakunnig granne imorgon:hehe:.
Blev lite ivrig och slängde i 2 kampfiskar & 1 ancistrus. Sen insåg jag att ancistrusen hade för lite mat( nystartat) och kampfiskhonorna gillade inte flytten från 220L. Den ena gömde sig på botten.
Troligen blev reviren för små.:shock:
Gör om , gör rätt:D.
5 yngel/små fisk SegelfensMolly fick istället äran att “gå in” räkburken. Tillsammans med 2 rosa äpplen & 1 Clinthon (taggig med AIKränder)
Efter lite fika så följde 16 white pearl ,10 RC samt en ensam orange (bräckvattenodling) räka med hem:roll::roll:
Så nu…ÄNTLIGEN… är jag en äkta räkägarinna:thumbs:
31L; cocoonen är för nystartad så det blev att fånga fisk och flytta runt.:mrgreen:
…Zebrafiskarna ut i cocoonen…
( De väntar på Uppsalas akvarieträffs auktion 19Jan…mina Cardinaltetror hinner inte äta utan svälter:evil:)
Dotterns små Platy yngel och Pärlrasbororna fick flytta till 20LVasen.
Hoppas att rasbororna ska härma ynglen som tigger mat så fort man visar sig. De är väldigt blyga fortfarande!
Blå 20L ; ÅssÅ koppade jag in räkorna bland Tylosarna.
(Elefanterna tolkar de flesta som elefantfiskarna (!?) Åtminstonde på Zoonen & Zoopet ).
Oj va räkorna far runt:P!!! Riktigt facinerande. Tylosarna är lite förskräckta att nån plötsligt springer tvärs över huvet:woah:. HaHaHa.
Det går snart över;)
Hihi jag känner igen det där fan vad jag svor när hela karet blev rött och jag fyllde ändå jätte sakta med tidningar på gruset. Jag stod sedan och sköljde hela natten för det var dagen innan nyårs afton och sambon sa att så där kan det inte se ut när det kommer folk, men nu när den är ordentligt sköljd är det inga problem att röra runt i sanden det dammar inte ens lite bara fisk o räk skit.
jag upplever den bästa effekt med kombination av de båda…
Jag har bakgrund…framflyttad 5 centimeter. Bakom denna liten pump…till vänster…höger hörn borrat för raster och hela mellanrummet från raster
till pumpen…alltså bakom slimline…från höger till vänster fyllt med ppi 10 filter klippt i 3 remsor…samt småkuber för volym…
Aldrig någonsin haft så klart vatten innan denna konstruktion…
Förstår …men ändå inte:confused: Har du nån bild på konstruktionen?
Har du köpt ett raster (runt kanske) och satt i eller gjort egna hål i slimlinen (typ Frasse).
Syns rastret framifrån?
Om slimlinen är en fyrkant med upp/ned höger/vänster sett framifrån på vilken höjd sitter då rastret? Uppe till höger eller nere vid botten?
Du skrev bästa effekten är en kombination av filtermodellerna(Bra!) Var sitter då räkorna och äter? Har du extra filtermaterial(ppi) FRAMFÖR rastret.
Menar du att cirkulationen blir diagonal eller rak bakom filtret.
Ursäkta alla dumma frågor men filter har jag inge bra klämm på. Känns som mer tur när det funkar. Har inte fått den rätta AHAupplevelsen med filter änn
Bilder på mitt filter bakom bakgrund…
Bild 1 akvariet med raster nere till höger.
Bild 2 visar pumpens placering uppe till vänster…
Bild 3 visar filterremsorna…3520 cm…
Vattenflöde från höger sida till vänster utblås…
Tack för bilderna.
Jag försöker tänka “Husventilation/Chi” . Är helt med på filtermaterialet och IN nere höger samt UT uppe vänster.
Däremot får jag inte snyggt(och räklingsäkert) till det.
Går det att få detaljbilder på in- och ut- (…hahaha det lät Lördagkväll)( skrattar så jag tappar pennan.altså tangentbordet…Är nog lite för trött(pollenskit) för att ställa rediga frågor.
Vatten intag;
Hur stort hål (en eller flera) har du borrat nere till höger?
Hur är det räklingsäkrat?
Såg att du skrev kokosnöt och växter. Räcker det?
Vatten ut;
Ser inte utsläppet på bilden. Vattenfall? Borrat uthål? Rinna över kanten?.
Vet att jag verkar blåst men jag har även räkvasen i bakhuvet.
…Och jag har inte “knäckt koden” med filter :(.