Var iväg till djuraffären idag för att kolla runt lite bara. Kom hem med ett begagnat 200L akvarie + lite tillbehör som kommer bli räk och yngelakvarie då jag ville ha ett akvarie där det fick plats lite mer räkor och killen ett till några av de yngel vi har (ynglen kommer vara ancistrus och corydoras sterbai).
Bilder och sånt kommer lite senare ![]()
Så spännande med ett nytt projekt, ser verkligen fram emot att se fler bilder sen när du hunnit med mer ![]()
Gjorde inte så jättemycket mer igår men såhär ser det ut nu iaf.
Ena täckglaset var lite trasigt så det måste vi köpa nytt.
Fattas lite rötter och växter såklart. Skulle vilja ha en stor redmoor rot för de är så snygga ![]()
Det tar sig :thumbs: Vad har du tänkt ha för räkor där i?
Vet inte riktigt vad det blir för räkor, kommer nog köra in det med några White pearl tror jag.
Ser på din rot att det är en typiskt “slajm” rot! Så om porerna slår ut och du får tjockt slajm över hela roten! va inte orolig det försvinner och är inte giftigt!
Snyggt ! Men hur funkar det bottenmatrialet med “sterbaierna”,kommer de inte att möblera om i karet tror du ? ![]()
ECS vad är det för sand?
Citerar det som står på påsen och även på akvarietakniks hemsida.
“ECS- Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar pH; värdet.
Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.”
Var ganska billigt också, köpte 2st 15L säckar 198kr/st.
Det ser ut som lecakulor inuti? Undrar om små lecakulor fungerar som bottensubstrat?
Den låter som om den är bra, kan vara något att testa när jag tröttnar på kattsanden:D!!!
Ja det kan nog hända att de möblerar om lite kanske, men det är mest när de är små de kommer gå häri.
Ja de är faktiskt lite lika lecakulor invändigt. Hmm, har aldrig tänkt på lecakulor som bottensubstrat men nu när du säger det så…
Det går att använda lecakulor men de måste nog ligga i blöt ett bra tag för att suga till sej vatten och sjunka till botten, jag har leca i skålar på min inglasade balkong för luftfuktighetens skull och de har blivit så blöta att de stannar kvar på botten om jag fyller på med vatten över dem:D!!
Ja det är väl det som kan vara lite problematiskt med lecakulorna, men man får väl ha dem ligga i vatten ett tag innan.
ECS är också ett väldigt lätt och luftigt material, så i början är det en hel del som flyter men de sjunker allt eftersom ![]()
Sen är det det där med om lecan har samma egenskaper eller liknande som ECS har, någon som vet? Jag vet bara att leca är neutralt det händer inget med vattnet:D!!