160liters kar!! räkor?

vart en liten utflykt till Hornbach idag på förmiddagen med min kära mor.

detta inhandlades
1st 160 liters kar 1004040
1st tetratec aps300
2st jbl tek air filter
2st red moore root
1st burk med taiwan moss(oliver knott(stavning?)
1st planterings tång

nu till själva karet… sanden är bara ett test då ja inte har bestämt mig än, vill ha ett svart men fortfarande behålla sand känslan i de så de här är mest test sand.
dubbla luft filter kommer användas oxå

lite bilder så länge
helhet

Högra sidan

vänsta sidan

Riktigt riktigt snyggt! … satsa på massvis med blåa räkor där i

Ser bra ut, jag skulle bygga upp med mer sand under rötterna så du får en mer förhöjd känsla på dem.Lova att fota efterhand som du bygger upp karet :slight_smile:

Håller med Janne. Mer höjdskillnader så blir det perfekt. Se till att ha minst (gärna mer) den dubbla höjden i bakkant med.
Sen hade karet varit mitt så hade jag slängt ur merparten av sten, (och haft i mer rötter) då jag inte gillar formen eller placeringen av dom. (ta det som feedback, inget annat) Rötterna är grymt snygga! :smiley:

Dina räkor kommer trivas utmärkt! :thumbs:

+1

Men det bli nog grymt, ser verkligen fram emot nya bilder. Går i samma tankar själv :slight_smile:

Är det Hornbach vita sand du har i karet?, i så fall kan jag tala om att den är kalkhaltig även om dom påstår att den inte är det och då får du högt Ph och Kh, jag har själv haft den men bytt ut den i alla kar jag hade den då den höjer alla värden för mycket, jag har den numera bara i mitt Tanganyikakar:)

Hmm det förklarar mina problem, blir till å byta här :frowning:

Gillar karet, tycker mycket om rötter o sten så :thumbs:
Ska bli roligt att se med mossan.
Mvh PiaL

tackar:D ja är sjukt sugen på blue tiger/deep blue men vet inte hur de blir med utfärningen mot sanden

ja har tänkt precis samma tanke men hade bara den här sand skvätten hemma, men ja ska inte ha i vatten förens vi flyttar så ja har ett tag på mig, har fundering på bygga upp en stenrös i mitten å växter på kanterna å in men ha öppet vid stenarna

mer rötter finns i tanken de oxå, och de andra ser ja som posetiv kritik, man måste kunna ta in andras åsikter oxå för att lära sig saker

inte hornbach sand här inte:D

aa ska bara få tag på massor med mera mossor av olika slag å växter

Jag kör med Hornbach´s vita sand,inte innehåller den kalk ?! Testat med saltsyra,inte ett tecken till skumbildning ! Kanske haft tur med min påse,vad vet jag…:?

Snygg layout förresten ! :thumbs:

va du är duktig min son!! :thumbs: Nu ser ju mitt projekt ynkligt ut! :frowning: Pontus! Ta inte min ide om tiger räkor!!!

Fått i en säck till med sand så nu ska de grejas i helgen, längtar att få komma hem.

fick i vatten i veckan iallfall å massor med mera sand oxå, lite växter med:D

Nice, ser fram emot fler uppdateringar :slight_smile:

lite nya bilder efter typ 2 veckor med karet
invånare:
21 stycken moskitirasbora
6st guld ansistrus ungdjur
ett gäng pansar malar
och 4 stycken amanos

Är det inte en pseudomugil furcatus på den första bilden? :slight_smile: