Ja nu blir jag trött på det här :evil: Antingen får de för mycket mat eller för lite,de droppar av en efter en.Har kanske 50 % kvar vad jag kan se,är det ett vanligt förekommande problem ?
Setup:54 liter,soil,mangroverot,vattenpest,mossbollar,billi-filter,värmare…10 “vuxna” individer,mestadels Cb ss,Golden,snow-white…+ en fet Anatome helena snäcka…
Tycker för övrigt att de vuxna är lite slöa,ingen vidare rush till maten,sitter mest å trycker,hur uppför sig era räkor ? Snart ger jag upp detta,så snälla ge mig lite råd,eller en stooor grogg… 
När vuxna inte rushar till den maten de brukar gilla är det antingen fel på vattenkvalitén eller att det finns kloraminer i vattnet. Använder du vattenberedningsmedel?
Yupp…Aqutan,doserar efter anvisning på förp;vid vb,iofs byter inte så mycket vatten,brukar bli runt 5 liter eller så.
Tycker att ett 54 liters bör vara ganska stabilt ändå?
Ursäkta gnället,är antagligen lite "vinter trött " (som de allra flesta !) 
Mina räklingar tuppade av ordentligt vid senaste vattenbytet, varenda en i size mindre dog… nu står det en hink med cirkulationspump i och förbereder vattnet med vattenberedningsmedel i inför vattenbytet idag…
Vilket foder har du? Huruvida mina räkor skall rusa till käket eller ej beror på fodret, Tropica Shrimpsticks anser mina CR vara TOTALT ointressant.
Du matar inte för mycket?
Såg att du skrev de ev fick för lite mat. Jag tror inte de kan få för lite mat i ett inkört kar. Jag jobbar
på bortaplan nu och mina räkor trivs som fisken
i vattnet. De får bara mat 2 ggr i veckan. Du har kanske nitrit/nitratproblem
Som Sultanen skriver, testa Johnnys “Excel” eller “Mosura Specialty CRS Food” gillar dom inte det fodret är det definitivt något fel. Mina räkor är HELT galna i de sorterna.
Tack för alla svar ! Det verkar inte va fel av matval ! Har provat det mesta känns det som,dock utan större intresse;
“Mosura exel”,“Mosura speciality crystal red shrimp food” …“Aminovita-p”,“Biozyme”,“White pellet”,“Biomax”,Aquatic Nature"-Exel food,“Tetra Pleco Min”-maltabletter…Dock inte allt på en gång ! :lol: Möjligtvis att de får i sig fodret av pulvertyp,men det är ju svårt att se ! De större bitarna verkar inte va så kul. 
Ska köra en svälthelg nu så får vi se vad som händer…
Ska köra lite tester nu ikväll…ph,nitrit,kh…
Hoppas det ordnar sej för dej med dina räkor för det är inget kul när sådant här händer
!!
Mina räkor får bara mat 2 ggr i veckan förutom om det blir något över efter fiskarna.
Men hur är era räkor ?! Knatar de runt hela tiden,eller som mina;slöa sitter å trycker eller vad ?
Om dom är slöa och gärna gömmer sig är det något tokigt i vattnet.
Så fort du matar ska i princip alla räkor knata runt i 190 och leta mat.
Dock kan vissa räkor gömma sig ibland inför skalömsning eller när de går med rom.
Tack ! Ska se vad en liten “svältkur” kan göra,har inte kommit till att köra ngr tester,men det kommer…
Har ju ett 54 liters;tycker iofs att det bör vara stabilare än många mindre burkar;det var den anledningen till att jag startade med räkor,alltså att ha ett litet större kar,för just vattenkvaliteten skulle vara enklare att upprätthålla. :roll:
Eller är jag H-E-L-T utanför ? :shock:
Jag har inte haft några problem med mitt 16 L kar sedan nitritproblemen, men det kan det ju lätt bli vid för mycket matning, här är det full 90 i mina båda kar
!!!
Ja, ja, ja, 200 knutar då, särskilt Amonoräkorna, CR gör väl ca 180 knutar :lol: :lol: :lol:
Har kört lite tester…inget negativt vad jag kan se mindre än 0,3 nitrit,testet jag har går inte lägre.Liten ph höjning,beror nog på det vb jag gjorde.
Men vet inte mer vad jag kan göra just nu,kör som sagt en liten “svältkur” på ett par dagar.Vad tror ni ? Vad kan jag mer leta efter,inget nytt i karet,vattenpesten växer så det knakar,kanske kan ha med den att göra ? Känns lite långsökt…
Hoppas bara de få yngel som är kvar klarar sig. 
Lite OT.Har ett 54 liters till med "Räkmackan"s deep bluetigers i, 2 damer med rom…
Hoppas du får småttingar av damerna och att allt går bra
!!!
Vattenpesten kan faktiskt ha något att göra med det hela. Har du mycket av den så kan fotosyntesen driva upp pH under dagtid/eftermiddag. Därmed svajigt pH, plus högt under viss tid på dygnet. Mät pH på morgonen samt någon timme innan ljuset släcks. Skillnad?
Hilsen,
/P
Hmm…Det rör sig om fem-sex stänglar,men de har blivit långa.Ska testa denna teori,bästa vore väl att ansa lite så de inte blir så långa…E bara lat av mej