Vrålsnygga akvarium

Ja, 73 w/kvadratmeter. Sen om det är tillräkligt med ljus eller inte får någon annan svara på.

på ett 52 liters är 15w ganska lite oavsett om man räknar w/l eller w/m2

okej, vad bra:) då vet jag hur man gör nu:D

Okej, var det jag hade i tron, för de flästa växterna som jag har haft har liksom försvunnit, antagligen ruttnat eller blivit uppkakade av snäckorna…:expressionless:
Men hur många Watt är rimligt att ha till ett 52 liters då? Fick med lysröret i startpaketet, vad dåligt då att man inte ens får tillräkligt med ljus till det!:x sen stämmer det med det jag skrivit om antalet Watt? ju högre antal *Watt destu bättre?

18 w är för lite för 54 liters… mitt “första” växtakvarie va ett 54 liters… det första jag fick göra va att ordna till ljuset.

MEN det är om du ska “odla växter”…
Det är bra nog för växter att klara sig i osv…

Jo det jag menade var en grov riktlinje som jag varjefall tycker fungerar mer än bra.

Ska man verkligen gå in på djupet så är där betydligt fler parametrar att ta hänsyns till som om vattnet är teh-färgat. Åldern på lysrören. Spektratpå lysrören. Kelvinantalet. Säker fler… Så visst kan man räkna ut exakt allt men för mig duger watt per liter bra, om det är ett “vanligt” rektangulärt akvarium. Är det ett specialare som är superhögt är den en annan sak :slight_smile:

Standard på akvariepaket brukar vara 0,28-0,33 w/l vilket brukar funka för “lätta” växter om lysröret är fräscht. Det bästa att göra utan stora ombyggnader är att köpa nytt lysrör (aquarelle eller aquastar) och stoppa dit en reflektor (helst måsvinge)

Men mina växter verkar inte må särskillt bra, det är bara amazonas svärdplantan som mår bra och har förökat sig men de kräver ju inte så mycket ljus…

Mitt vatten är klart och inte tee-färgat, åldern på lysröret är åldern på akvariet dvs 2 år, spektrat på lysrören vet jag inte vad det betyder, kelvinantalet ved jag inte heller vad det menas med, jag har ett välvt akvarium vilket är en typ av specialare tror jag…

så det spelar alstå ingen roll hur hög Watt lysröret har utan mer hur gammalt det är? eller?

oj, gud vad jag sabbar den ursprungliga tråden asså…:evilgrin: Hoppas det är ok!:roll:

Jo självklart spelar w antalet in också…
MEN man för att göra det bästa av det man har så ska man ordna nytt rör ex som clas skrev
“aquarelle” och en bra reflektor… då gör man det bästa av det man har och då slipper behöva bygga till massa extra ljus…
Och har man inte ett co2 pressat kar utan ett vanligt akvarie där man vill få ut det ultimata ljuset av det där är. så är det det man får göra! Nytt rör och en reflektor.

ett 2 år gammalt rör är rätt slitet. Så det behöver du byta ut i vilket fall som helst! Och passa då på att slå till på det bästa:)
philips “aquarelle”

okej, jag har redan en reflektor som ger 70% mer belysning fast den är enbart till 15 w. måste jag köpa en ny reflektor då eller?
sen hur många w är rimligt att ha då så att jag kan ha lite mer krävande växter som t.ex pogstemon helferi som vill ha mer ljus?
jo, har haft det i åtanke att det kanske är dags att byta ut lysröret men det har aldrig blivit av… men nu, efter jul, blir det att köpa nytt lysrör!:slight_smile:

Fattar inte varför alla ramper som ingår med akvarier bara har 1 15Watt lysrör när det får plats 18W.
Jag kör 2st 18W lysrör i alla mina 54liters.
Gör dem själv av o köpa en billig ramp http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=148855914 Tar bottenplattan med lysrörshållarna , sen klippa bort det som sticker ut bakom hållarna på varje sida.
Sen sätter jag fast hela skiten i en egen kåpa, i mitt fall rostfri kåpa med 45grader långsidor som funkar som reflektor.
Kör 1 aquarelle och 1 Biltema dagsljus i varje :slight_smile:

bild på hur det ser ut med det hela? låter mycket intressant!:slight_smile: Har du några steg för steg bilder som du kan visa upp?