Ett halvår efter att jag började med akvarium fick jag upp ögonen för aquascaping…grym sådan…trodde inte detta var möjligt innan
se och njut
:shock: :shock: :shock:
Ett halvår efter att jag började med akvarium fick jag upp ögonen för aquascaping…grym sådan…trodde inte detta var möjligt innan
se och njut
:shock: :shock: :shock:
visst är dom fina! tyvärr så krävs det en del gödning som inte är så nyttig för känsliga räkor!!
mvh clas
Beror ju på hur växterna trivs osv. Rätt ljus och regelbundna vattenbyten så håller sig växterna igång rätt bra själva. Men allt underlättar ju med gödning.
tror inte att något av ovanstående kar går utan macro och micro gödning samt co2
Du tror? Kom med ren fakta istället. Mina växter växer som bara den och jag använder ingen annan gödning än fisk bajs. Har dock 0.89w/liter vilket gör att det går lite lättare.
finns väl ingen i världseliten inom aquascaping kör sina kar utan gödning!!! dessutom ser du hur lite fisk dom har? mvh clas på plantswap
Håller med, finns väl inga utav de karen ovan som inte
kör med Co2 i sina kar.
Även om det växer som fn i ditt kar hade det växt
ännu mera med gödning och kolsyra :lol:
Mvh Wilda
koi skrev att det krävs gödning och jag sa helt enkelt att det inte är säkert att man måste använda gödning för att uppnå fina växter och scapes. självklart så finns ju gödning för en anledning =)
det finns ganska många växter som kräver gödning för att funka! dock har jag inte kollat igenom alla filmerna för att se om det finns några sådana i karen! men visst kan man fixa till en schysst scape utan en massa jox! dock blir det vissa begränsningar!
mvh clas på plantswap
Lite OT men ändå…
Hur räknar du ut hur många W per liter du har i ditt akvarium? Jag har ett 15W lysrör i mitt 52 liters, hur räknar jag ut hur många W per liter jag har i mitt akvarium då? Hoppas det är ok att jag lånar din tråd lite:roll::oops:
Inte svårare än att ta antalet watt delat på antalet liter
15 / 52 ~ 0,2885
aha, så simpellt:):lol: tack:) dåligt med belysning antar jag:roll: får köpa starkare (mer W) lysrör så det får fart på växterna:)
så jag har en mh ramp med 2x150w över mitt 400l
så då blir de
300 delat med 400 = 0,75
vad ska man ligga på håller på med växt burk
Tänkte sticka ut hakan lite…
Jag är ingen växtexpert så jag vet inte hur mycket ljuse växter egentligen behöver…
Men det sätt ni räknar på är ju inte rätt…
Har hört med dem som håller på med växtkar…
Djupet på akvariet har väldigt stor betydelse, då ljuset är olika skarpt beroende på vilket djup växterna är på.
Så har man ett akvarium som är 45cm högt eller ett som är 70cm högt och har samma typer av växter så måste man ha mer ljuse i det höga för att växterna skall få samma mängd ljus.
(obs! jag pratar inte om den totala vattenvolymen, utan bara höjden, dvs den sträckan ljuset måste färdas i vattnet…)
w per kvadratmeter är det " rätta"
Men w per liter är ett bra rikt medel.
Desto större vattenvolym desto mindre “w/l” behöver man.
Här har ni en jävligt bra tråd ang ljust w i akvarie.
omg, krångligt! Jag är så trögfattad:evilgrin: Fattar ju ingenting av vad han där Rollo skrev:roll:
Men någon som kanske kan räkna ut på det sättet åt mig?
mitt kan är 30 cm högt, 52 liter rymmer det, ett lysrör på 15W lyser upp det… tror det var det man behövde för att räkna ut…
Oerhört tacksam om någon kan ta sig an detta åt mig!
Passa på och träna lite nu, ge inte upp. Räkna ut bottenarean i meter (längden * bredden). Vad har du för reflektor? Vit eller silver kanske?
Vit ger ett värde på 0,5 och silver upp till 0,8
Sen tar du antal watt ((15)*reflektorvärdet)/ bottenarean= svaret
okej, botten arean blir 60cm x 24cm =1440 cm2 Edit: Akvariet är välvt med, på mitten från baksida till framsida är 30 cm.
reflektorn är i färgen silver och reflektorvärdet är 70% (tror det var det du menade, hur många % som reflektorn ökar lysrörets lysförmåga)
15 x 70 = 1050
1050 / 1440 = 0,72916667
Avrundat till 0,73
Har jag gjort rätt? Är det bra belysning till ett 52 liters?
sen en liten till sido fråga: Är det antalet Watt som bestämmer hur bra växterna växer? asså om jag har t.ex ett 40W lysrör i ett kar och 2x15W i ett annat kar så kommer det växa bäst i det med 40W? eller har jag fått det helt om bakfoten?
oj, i meter skulle det vara!:oops:
0,6 x 0,24 = 0,144 m2 i bottenarea
15 x 70 = 1050
1050 / 0,144 = 7291,66666
Avrundat till 73 hmm.