Har fått vita prick i 375:an, började behandla med protozin i söndags på halv dos. Ökade dosen i onsdags till full dos (25ml) och har även haft i ektozon-salt. Har inte hoppat över några dagar som medicinen råder eftersom att dom var fulla av prickar de dagarna och det kändes dumt att lämna karet omedicinerat.
Temperaturen är även höjd till 29 grader. Bra syresättning på vattnet. Fiskarna “pigga” men skakar och kliar sig. Äter bra. Dom flesta fiskar är prickfria men de som har prickar “tappar” prickar och får nya.
Medicinen hjälper då det är ytterst få prickar och bara några enstaka individer som fortfarande är drabbade. Men den borde ha tagit död på det vid det här laget och det har det alltså inte gjort.
Lite frågor
Finns det något mer jag kan göra som jag inte gör, t.ex. temperatur, medicinering, salta osv.
Någon som har erfarenhet av prick som vägrar ge sig? Verkar som att de flesta blir av med det efter en kur och jag tycker det är lite oroväckande att det vägrar ge sig
Byta medicin - är det någon idé alls? Protozin har dom slut på i närheten av mig nu, så det blir till att beställa isåfall. Det går ju, men då den inte har lyckats ta död på skiten är jag lite sugen på att testa någon annan. De innehåller ungefär samma sak - vad tycker ni?
Har två stora filtermoduler, kan det bli något knas med att pricken lyckas överleva i filtermodulerna? Typ att det blir någon lucka där dom klarar sig? Vet inte om det är troligt men jag fattar inte varför det inte försvinner? Om det inte är resistent mot medicinen så klart. :scratch:
Vore jättetacksam för hjälp, det är jättejobbigt att jag inte får bukt med det.
Jag tänkte mer på att det kanske var dåligt vatten nu (nitrit mm) så ett större vattenbyte kanske kunde hjälpa.
Har du gjort några vattentester så du vet att du har bra värden, (det som går mäta ivf)?
Sera’s costapur har jag använt de ggr jag fått någon fisk som fått vitaprick med gott resultat.
Någon som vet hur länge vattnet brukar vara blått efter medicinering? Det blåa försvinner väldigt snabbt (1 - 2tim) och jag funderar på om det har något med saken att göra.
Jag har Tanganyika, hade uppe i 30 förut men det går inte. Har dessutom haft det över 28,5 nu i en vecka och fisken börjar ta stryk. Alla jag har pratat med säger ju att det ska fungera med över 28, stämmer inte det?
Detta skriver Frank Angell på Akvaforum.no en mycket duktig kille/man
Det står på norska men det fixar du nog
start citat:
[i]Temperaturkuren mot parasitter.
Slik anbefaler jeg at du kjører temperaturkuren i ditt akvarium:
-Bytt vann, kombinert med en slamsuging av bunnen. 40% av vannet bør vekk.
-Få tempen opp til over 32°r;C, hold den der til alle parasittene har vært borte i 48-72 timer. Tempen må økes i løpet av maks 12 timer.
-Senk til 28°r;C, observer nøye. Senk gjerne tempen med kaldvann, kombinert med en real slamsuging.
-Om nye parasitter bryter ut, merk deg hvor lang til det tok fra tempen var under 32°r;C, og til utbruddet var synlig.
-Øk tempen igjen til over 32°r;C, hold til alle parasitter er borte i 48-72 timer. Gjenta reduseringen i temp til 28°r;C, med vannbytte og slamsuging.
Øk tempen til over 32°r;C igjen, innenfor kortere tid enn det tok i forrige runde før prikkene brøt ut (tok det 47 timer, øker du tempen når det er gått 43-44 timer).
-Gjenta til parasittene er borte for godt.
MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!
[/i] Slut citat
Jag har både haft Odinium och vita prick, fast vita prick har jag inte haft sedan jag bodde hemma som tonåring, men odinium hade jag på kampfiskarna nu i höst, jag köpte Easy Life ANTI-SPOT, det försvann utan temperaturhöjningar här hos mej och flera av kampfiskarna hade svåra angrepp av odinium, kan rekommendera deras medicin:)!!
General Tonic är grej tar allt!
Höj inte temp tycker jag!
Och vita prick finns i alla akvarier spelar ingen roll hur man än gör det finns där!
Bara behandla salta och vattenbyten funkar!
Att höja tempen så pass låter bara det isig som ett stressmoment för fiskarna tycker jag, och det är stressade fiskar som kan bli sjuka.
Men det är bara ett högst personlig och spontan tanke.
Sera’s costapur har jag för mig att jag hade i straxt efter lyset släckts då det fungerar bättre då och det var blått i vattnet även dagen efter.
General tonic ska jag ta en titt efter, det har jag hört bra om förut!
Tyvärr vågar jag inte höja temperaturen till 32 grader, jag hade uppe i 30 förut och då såg fiskarna så eländiga ut att jag var orolig för att de inte skulle klara sig av bara det. Har A. comprissiceps och dom vet jag kan dö i 30 grader, så 32 grader i 2 - 3 dagar låter som att det kan vara väldigt farligt för dom.
Och nej, inget kol i filtret! Har två stora filtermoduler med filtermatta och biobollar, så det ligger där också. Ska göra nya tester på vattnet men hittils ingen nitrit eller ammoniak.
ETA: Och tack så mycket alla som svarar såklart, det är jätteskönt att få lite nya tips/bolla idéer
General tar det mesta som sagt
Funkar inget tar man fram flaskan med Genereal Tonic funkar varje gång
Sen står det att man skall filtrera genom kol sen men strunta i det aldrig skadat att hoppa över det här iaf!
Men naturligtvis får du göra det om du vill men inget måste enligt mig iaf
Jo GT är bra, men även på att slå ut bakteriekulturen, bara så du vet. Tycker detta framgår dåligt mär man medicinerar. Kan t.o.m stå att det inte slår ut bakteriekulturen, så riktigt falsk marknadsföring med andra ord.
Ang, tempen så skall det räcka att höja upp tempen till 28º i nån dag, att höja till 33º låter inte alls bra. Varken för fiskarna eller för syresättningen i vattnet. (som givetvis drabbar fiskarna med)
Jag har behandlat mot vita prick 1 gång för många år sen. Jag badade mina i separat kar med endast salt. (2,5 % tills fisken lägger sig på sidan) Ordinarie karet stod under tiden med 28º vatten och fick sig ett stort VB. Det var allt som behövdes för mig, kanske var mitt angrepp av det lindrigare slaget, men för mig funkade det. Skall du använda dig av “saltmetoden” så läs på först. Man skall göra den i flera stadier så det är inte bara till att stoppa ner fisken i den starka saltlösning och sen slänga tillbaka den i karet.
Ja, det står på den medicinen jag använder (Protozin) att det inte är någon fara för filtrena, men jag vet att det kan slå ut filtrena :s Så är försiktig.
Tror det är något djävulstyg som går också, för har hört om flera här som inte blir av med det efter “vanlig” tid. Det verkar vara något extra jävligt helt enkelt. Tror det är “för sent” för att saltbada dom enbart, har i ektozon salt i samband med medicinering så det hjälper väl lite tror jag.