Någon som vet om et finns vita postisar, det finns ju vita äppelsnäckor ?
Jag skulle vilja ha ett gäng om det finns och går att få tag på !!
Nej tyvärr så finns det inte
Men det ska tydligen finnas gröna :shock: Har bara sett bild på dessa i en gammal artikel på nätet men det ska iaf finnas
Det var ju för synd !! Tror du att det går att avla fram i alla fal så gott som vita postisar
???
:idea: Men det finns ju albinos av nästan alla levande varelser, då måste det väl finnas albinopostisar
???
Tror de rosa/vita är så nära albino man kan komma på posthorn.
Deras skal är ju egentligen vitt men sen lyser deras kroppar upp dom så de blir rosa.
Det finns en till typ av posthorn som blir super stora och äter allt i växt väg :shock: vet inte om de kanske finns i en vit variant.
Men den äter upp alla växter man har i karet
Usch, sådana vill man ju inte ha för jag vill i alla fall ha kvar mina växter i karen !
Här växer postisarna i raketfart och det sitter äggsamlingar på glaset… för det måste ju vara dom, har inga andra snäckor i det karet.
Äggsamlingarna är inte så stora, tror du det blir småpostisar ???
Dom är ena glupska enar, äter som hästar :lol: :lol: :lol: !!!
Knaprar dom i sej trådalger också?
Trådalger vet jag faktiskt inte om de är duktiga på men så länge det finns mat så förökar dom sig. Ja det blir små posthorn av de små klasarna sen.
När du tycker de börjar bli för många så är det bara att dra ner på matningen i karet så stannar förökningen upp.
Hmmm… men mina CR s måste ju ha mat :? :? ! Men det gör ju inget om dom förökar sej, då får jag gallra bland dem bara och säja några stycken :lol: :lol: !!! Dom verkar hålla rent rutorna i alla fall och så har jag ju fler kar att flytta snäckor till
:D!!!
Hur pass låg temperatur klarar postisarna :? ??? Tänkte just på min murbrukarbalja, men där går temperaturen ner till som lägst 13 grader på vintern, men man skulle ju kunna prova om man släpper ner dem när det blir varamare igen. På det sättet blir dom ju suksesivt vanda vid kallare vatten, skulle det kunna funka :roll: ???
De ska klara av att gå i dammar så 13 grader borde de ju klara av du får testa så fort de börjat bli för många
Japp, det ska jag göra så får vi se hur det går nästa vinter
!!!
Lite offtopic men värt att ställa frågan…
Jag har faktiskt inte lyckats få avkomma på mina posthorn, har rosa och blåa. Vad bör man tänka på om man vill lyckas med dessa? Är det någon som fått posthorn snäcklingar i ett kar med ShrimpSoil?
Hade gärna velat se på en bild av en posthorn-äggklase, misstänker att mina lägger ägg men att det inte blir någonting av dem.
Jag är väl inte rätt man att svara på det men äggsamlingarna sittr på karets glas hos mej men de kanske kan sitta någon annan stans också. Soilen kan ju inte ha någon inverkan, i alla fall tror inte jag det. Du kan ju höra med AMDAdesigne, hon vet ju mycket mer om detta än jag !!!
Äggsamlingarna åker ju väck om du skrapar rutorna från ev. alger.
Äggsamlingarna ser ut som små halvgenomskinliga fläckar som sen blir mer gula ju närmare kläckning.
De kan sitta var som helst glaset, anubias och valle har varit favoriterna i mitt kar. Tror inte soilen gör nått negativt faktiskt, hur ofta matar du i karet? De förökar sig som sagt bara ifall det finns gott om överflödig mat.
Hittade den här bilden när jag googlade de är rätt långt gångna då de redan börjat mörkna men det kan ge en hint om vad du ska söka efter
http://sonjac.files.wordpress.com/2009/12/01-8140.jpg
Här är en bild på Jätte posthornsnäckan som man ska akta sig för om man vill ha växterna i fred
http://www.zookoll.se/bildbas/tm479.jpg
Presis så ser det ut jag
!!! Så rengöra glaset får man ju avstå från hos mej för jag har bara finbladiga växter i mitt lilla 16, men det behövs ju knappast för dom håler rent glaset till mej :lol: :lol:
!!!
Den där postisen var ju förbaskat läcker ju :shock: :shock: !!!
Ja de är super snygga men tyvärr äter de ju allt Annars hade jag haft ett gäng av dom. De blir mycket större än vanliga posthorn med de blir ungefär samma storlek som äppelsnäckor.
Men om man ser till att det finns gott om mat kanske dom låter bli växterna eller???
Nä tyvärr har läst massor om dom och det hjälper inte ens att servera dom broccoli och gurka de ger sig på allt
Så jag fick nöja mig med att ha äppelsnäckor i snygga färger istället då jag ville ha lite större snäckor. Inget jag ångrar alls idag då mina äppelsnäckor senast igår la en stor kokong med ägg och den förra har precis kläckts Så nu väntar jag för fullt på att de ska växa så jag kan se vilka roliga färger de blir
Vad har du för färger på äppelsnäckorna ??? Jag väntar på att mina första rosa ska lägga ägg någon gång
!!! Sen har jag vita, lila och blå men dom är små än.
Har gold och blå.
Den första kokongen med ägg var det en av de blå som la och där har jag sett det finns iaf några blå, de andra är fortfarande så små så man inte ser vilken färg de får.
Den nya kokongen vet jag faktiskt inte vem som la då den las på natten men jag anar att det är en av goldsnäckorna
Gold, är det den som är guldgul helt och hållen?
japp stämmer bra