Vit hinna på ytan?

Har haft en vit hinna på ytan en längre tid men har aldrig tänkt på det för en nu. Vad är det? Vad beror det på? Hur blir jag kvitt den?

Så där brukar det se ut i ytan på mina kar i bland, men det brukar alltid försvinna av sej självt:D

Brukar bli så i mina kar när vattenytan står stilla, försvinner när man ökar cirkulationen.

Senast det såg ut så hos mig riktade jag om utströmmaren mer mot ytan. Då försvann det.

Okej! Jag ska ju köpa ett nytt filter i vecka så då blir cirkulationen större så då försvinner väl det då! Tack för era snabba svar :D:thumbs:

japp de ska de göra, plus att syreomsättningen blir högre om man får vattenytan att röra sig lite :slight_smile:

Det rör ju på sig men ytan rör sig inte lika mycket som det gör nere i vattnet :smiley:

Jag har fått för mig att det är damm som lägger sig på ytan. Lösningen på problemet är som alla säger mer ytcirkulation. Prova också att sätta utblåset från pumpen precis i nivå med ytan, har funkat för mig. :slight_smile:

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk

Den vita hinnan på vattnet är som regel proteiner och andra oljer som frisläppts från diverse fiskbajs, räkbajs och från förmultnande växtdelar.
Ytcirkulation eller en lite ytskimmare gör som regel underverk.
Vill man inte kladda med att ändra cirkulationen eller bygga sig en ytskimmer så kan man bara ta lite tidningspapper och försiktigt lägga på vattenytan så suger pappert som regel åt sig skräpet

Sent from my iPad using Tapatalk

Jo tidnings papper har jag prövat och det har funkat men det har kommit tillbaka men nu vet jag ju i alla fall vad det är! tack! :D:thumbs:

Jag har precis samma problem i mitt kar med rovfisk. Så fort jag matar med fet proteinrik mat (daggmask eller t ex strömming) får jag en hinna på ytan. Men den går bort av sig själv om man ser till att ha bra ytcirkulation i karet.