Har på kort tid blivit lite besatt av räkor, hur är det möjligt att de är så beroendeframkallande? Borde finnas varningstext när man köper dem 
Nu är min plan att köpa ett nytt 54 liters att ha enbart räkor i. Jag ska inreda med räksubstrat, mossor och rötter tänkte jag. Därefter köpa ett 30-tal räkor till en början (10 CRS, 10 CBS och 10 Blue Pearl).
Hur länge bör jag ha igång det nya karet innan jag kan tillsätta räkorna? Är det för mycket med 30 räkor på en gång? Hur gör jag det bästa för att räkorna ska må så bra som möjligt?
Har idag två 54 liters kar med guppys och ancistrus, har 5 CRS i det ena och 5 körsbärsräkor i det andra. Ser dem väldigt sällan dock
Står jag en längre stund och tittar så kan jag få se en eller två om jag har tur
Brukar de vara så skygga eller har jag redan förlorat räkor? CRS har jag haft 1 vecka och körsbärsräkorna köpte jag igår. Det är naturligtvis rent vatten och bra vattenkvalité i båda karen, men jag funderar på att det kanske inte finns tillräckligt med mat till dem då båda karen är relativt nya (2 månader, respektive 3 veckor). Bör jag mata med räkfoder också eller bör utfodringen av de andra fiskarna räcka?
Alla tips och råd mottages tacksamt 
[QUOTE=]
Hur länge bör jag ha igång det nya karet innan jag kan tillsätta räkorna? Är det för mycket med 30 räkor på en gång? Hur gör jag det bästa för att räkorna ska må så bra som möjligt?
Har idag två 54 liters kar med guppys och ancistrus, har 5 CRS i det ena och 5 körsbärsräkor i det andra. Ser dem väldigt sällan dock
Står jag en längre stund och tittar så kan jag få se en eller två om jag har tur
Brukar de vara så skygga eller har jag redan förlorat räkor? CRS har jag haft 1 vecka och körsbärsräkorna köpte jag igår. Det är naturligtvis rent vatten och bra vattenkvalité i båda karen, men jag funderar på att det kanske inte finns tillräckligt med mat till dem då båda karen är relativt nya (2 månader, respektive 3 veckor). Bör jag mata med räkfoder också eller bör utfodringen av de andra fiskarna räcka?
Alla tips och råd mottages tacksamt :)[/QUOTE]
Gör så att du använder så mycket vatten du kan ifrån de andra karen. Och tömmer ett filter i en spann med vatten och låter den nya pumpen ligga där i några minuter för att få in filtergojset. Kanske låta det stå någon dag så soilen får hinna börja jobba. Såfall behöver det bara stå någon dag.
Mitt lilla 12L lät jag stå 1 vecka utan räkor och av 30 räkor har jag haft 1 dödsfall på någon månad nu.
30 räkor på en gång i 54L är inga som helst problem.
Vad gäller det där med att de är skygga vet jag inte. Mina 10 första kunde vara omöjliga att se. Nu är de mer “modiga” och visar sig mer när de är fler.
Testa att lägga i räk foder. Flockas de runt det är det läge att de dom sitt eget foder med. Är de inte särskilt intresserade, så plocka upp den oätna maten efter en dag och gör ett nytt försök någon dag senare.
Lycka till!
Ska du ha Blue Perl tillsammans med CR och CB? tänk på att de inte vill ha samma miljö, CR och CB vill ha mjukt vatten och lågt Ph 6,0 eller något högre medans Blue Pearl vill ha ett Ph på runt 7,5:)
Jag tycker att du ska inte har guppyfiskar tillsammans med räkor. Tandkarpfiskar som Platy, Svärdbärare, Segelfensmolly och Guppy försöka sig okontrollerbart och fisken nappar på allt i akvarium inklusive små räkor.
Fick besked av en annan på forumet att det inte var några problem att ha CRS, CBS och blue pearl ihop? :shock:
Guppysarna är vana med att simma bland yngel och rör inte dem och har inte sett dem intresserade alls av räkorna. Och i djuraffären gick de i samma kar som black molly och platys :?
Finna lite olika åsikter om detta. Men min sammanfattning efter ha läst flera trådar på divese forum är: Får det plats i munnen på fisken och rör sig, så äter fisken gärna det.
Finns det bara gömställen kommer givetvis en del räklingar klara sig. Sen om man märker om 20 eller 30 räklingar klara sig går ju inte, då man inte har något att jämföra med. Om du inte har ett fisk fritt kar att jämföra med.
En kompis till mig hade guppys tillsammans med sina räkor. Det gick bra flera månader men när sedan en guppy fick smak på räkor så var det kört. Resten lärde sig att det var mat och räkorna försvann.
Skickat från min LT18i via Tapatalk
Så fort jag fått igång mitt räkakvarium kommer de få gå själva utan firrar